Blåbärsrutor med vit choklad

 
Hej på er! Denna veckan har jag faktiskt provat två helt nya recept. Nu när jag skulle göra ett inlägg stod jag i valet och kvalet vilket jag skulle lägga upp. Jag gillar alltid att ha en tanke bakom mina inlägg. Men till slut drog jag slutsatsen att båda kommer jag ju i alla fall att lägga upp. Det jag inte lägger upp nu kommer ju ändå komma upp bara om några dagar. Men jag valde i alla fall dom här blåbärsrutorna. Min uppgift var att göra något som var lätt att ta med sig och inte vara beroende av att ha massa tillbehör eller tallrikar att äta på. Dom fick god kritik. 
 
 
 
12 bitar:
150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g frysta blåbär
150 g hackad vit choklad
 
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form ca 25×20 cm med bakplåtspapper. Vispa smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Sikta i alla torra ingredienser. Fyll hälfet av smeten i formen och stryck ut. Lägg i bläbären och den vita chokladen. Stryk över resten av  smeten. Det kan vara lite klibbigt men med hjälp av en blöt slickepott fastnar inte smeten på slickepotten. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Låt svalna innan du skär den i bitar. 
 
Ha en bra helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback