Kaffekräm med mandarin och kladdkaka med touch av cognac

 
Igår kväll bjöds det på denna dessert. Den fick bra kritik! Jag gillar den riktigt mycket. Supergott med den verkligen krämiga kaffekrämen tillsammans med kladdkakan och mandarinerna. Ett stort plus för den rostade mandeln också! Cognacen kunde jag dock hoppat över... Fast det är ju vad jag tycker. Annars är det en riktigt vuxen-dessert som jag varmt rekommenderar. 
 
 
4-6 pers: 
100 g vitchoklad
1½ tsk frystorkat kaffe, mortlat till pulver
3 dl vispgrädde
4 bitar färdigköpt kladdkaka á 115 g, t.ex. Frödinge
½ dl Grand mariner eller cognac
1 burk mandarinklyftor, ca 300 g
 
15 g mandelspån, rostade
 
Dela chokladen i bitar och smält den försiktigt i micron eller i ett vattenbad på låg värme. Rör ner det mortlade kaffet och grädden i en fin stråle. Låt svalna. Vispa till lagon konsistens. Dela kladdkakan i grova bitar och ringla över cognacen. Varva nu kladdkakan, krämen och de avrunna mandarinklyftorna i glas. Toppa med lite mandelspån och servera. 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback