Champagneparfait med honungsstekta nektariner, karamell och havssalt

Hej kära bloggläsare! Det var några dager sedan nu. På dagarna har jag gått i skolan och på eftermiddagarna har jag bakat. Så jag har alltså sammlat ihop en hel trave med både bilder och recept som ska komma upp på bloggen så småningom. 
 
Igår var det besöksrekord på emmabylove, tack! Skulle vilja krama er alla. Hoppas att jag någon dag ska kunna gottgöra er. Typ när jag blir så stor som Leila eller Manuela så jag kan lotta ut massor av bak-paket och maskiner på min  blogg till er läsare. Hahahaha (önsketänkande)! 
 
Jag som är en riktig lover av parfait älskade denna då den var krämig och fin. Smakade väldigt mycket Champagne, så om ni inte vill att sprit-smaken ska ta över alldeles för mycket kan ni minska mängden till 2 dl. Hela desserten känns riktigt lyxig och jag tror att den även skulle passa väldigt bra till nyår. Men i denna årstiden funkar det också bra då det är säsong för stenfrukter, aprikoser, nektariner, persikor m.m. Visste du att några andra stenfrukter är mango, pistagenötter, kaffebönor, hallon och hjortron.
 
6-8 port:

3 dl champagne eller mousserande vin
3 dl vispgrädde
3 äggulor
3/4 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker

 

100 g mörk choklad
1-2 tsk flingsalt

 

1 dl socker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde

 

3-4 nektariner/aprikoser
2 msk flytande honung

 

Koka ner champagnen tills det bara återstår 2-3 msk.
Låt det svalna. Vispa grädden lätt. Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker fluffigt. Blanda ner det reducerade champagnen i äggvispet och vänd i grädden. Häll upp smeten i en plastform med ett bakplåtspapper i botten och ställ den i frysen över natten.

 

Smält chokladen och bre ut den på ett bakplåtspapper. Strö på lite salt och ställ det kallt.

 

Smält socker och vatten till karamell. Häll på grädden och låt den koka tills allt socker smält.

 

Kärna ur och dela frukterna i klyftor. stek klyftorna i lite honung på medelvärme.

 

Ta upp parfaiten i ca 10 minuter innan, och skär i skivor eller gör kulor. Servera med de ljumna nektarinerna, karamellsåsen och chokladplattorna.

 

Kram

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback