Krusbärspaj med pistage

Hej på er! Tänkte göra något som jag är rädd att jag gör alldeles för sällan. Så, vill bara tacka alla ni fina som är inne på min blogg! Utan er hade den/jag inte varit något! Ni är fantastiska! 
 
 
Nu i krusbärs-tider kommer här ett recept på krusbärspaj. Vi har en krusbärsbuske på stamm i trädgårdslandet. Åren tidigare har vi bara ätit bären som dom har varit. Men i år, när det kom så många, tänkte jag att jag måste ta och baka något med dom. Så resultatet, en paj alltså. Tyckte att detta receptet var lite spännande med pistagenötter i pajskalet. Bären var lite syrliga men tillsammans med vaniljvisp så är det gott.
 
12 bitar:

30g skalade pistagenötter 
2 dl vetemjöl
1⁄2 dl strösocker
100 g Smör
2 st äggulor

 

2 1⁄2 dl strösocker
4 dl krusbär
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3 dl gräddfil
2 st ägg

 

vaniljsås/-visp

 

Sätt ugnen på 175°. Mixa nötterna i en matberedare till fina smulor. Ställ åt sidan. Blanda mjöl, socker och smör i matberedaren. Tillsätt äggulor och nötter och kör till en deg. Tryck ut den i en pajform, ca 28 cm i diameter. Låt vila i kyl minst 30 min.

Blanda krusbär och socker. Låt dra i minst 15 min. Rör ihop mjöl, vaniljsocker och salt. Tillsätt gräddfil, ägg och sist krusbären. Häll fyllningen i pajformen och grädda i mitten av ugnen ca 45 min. Låt pajen svalna. Vispa vaniljsåsen lätt och servera till.

 

Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback