Krusbärspuffar med kardemumma

Hejsan! Idag kommer här ett recept som jag bakade igår. Riktigt söta och fina puffar fyllda med krusbär och lite kardemumma. Detta känns som en riktigt mormors-kaka, eller fikan på bersån med jordgubbssaft till. Lite skön sommar-känsla alltså. För vi vill ju inte släppa denna underbara årstid riktigt ännu.
För jag känner forfarande att lite lite är sommaren kvar. Om inte så vill jag känna så. När jag kom hem idag från skolan lade jag mig i en solstol och låg så där och lite halv-sov i över en och en halv timma. Det var så skönt. Alldeles lagom varmt. Just nu sitter jag ute på vårat altandeck och skriver det här inlägget. Ute på åkern förbereder sig grannen inför hans lilla flygtur med sin Karlsson-på-taket-propell och skärm. Det är just sådana här måndag-eftermiddagar man vill minnas. Annars är här det gasnka lugnt och stilla.
 
Jag tänkta att jag skulle prova att göra en litet sånt här collage. Steg för steg nästan. Vad tycker ni? Kommer det hjälpa er om ni bakar?
 
 
10-12 puffar:

3 dl vetemjöl
½ dl socker
100 g smör
1 ägg

 

3 dl krusbär
4 msk socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk mald kardemumma
1 msk potatismjöl

 

1 ägg till pensling
50 g mandelspån
florsocker

 

Sätt ugnen på 225 grader. Snoppa och halvera bären och blanda med socker, vaniljsocker, kardemumma och potatismjöl.

Blanda samman mjöl, socker, smör och ägg i matberedare. Kör till en degklump. Du kan naturligtvis även knåda för hand. Kavla ut degen på lätt mjölad arbetsyta tills den är ca 3 mm tjock. Ta ut 12 rundlar med hjälp av mått, 6 - 7 cm i diameter. Ta ut 12 rundlar som är ca 1 cm större än de första.

Lägg de små rundlarna på bakplåtspapper på en plåt. Fördela bären på rundlarna, lägg på de större degbitarna och tryck till runt kanterna. Pensla med det uppvispade ägget och strö över mandelspån.

Grädda kakorna ca 15 minuter, sikta florsocker över och servera med  vaniljglass eller lättvispad grädde.

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback