Squashkaka

God kväll! Herre Jesus vad jag har legat i med att baka idag! Gjort två tårtor till underbara bror som fyller 12 år idag. Imorgon blir det kalas med allt möjligt gott att äta. Självklart ska jag också försöka ge er recepten på tårtorna i veckan som kommer. Men här får ni så länge ett gott recept på Squashkaka. Vi har själva (jag och mamma) ett stort trädgårdsland där vi har sått bl.a. squash. Och det fullkomligt regnar av färdiga squask-frukter. Vi får ge bort dom både till höger och vänster för att dom inte ska bli dåliga. Den här kakan är faktiskt mycket god. Har en smak som liknar ostkaka, och det är aldrig fel, inte enligt mig i alla fall. Tillsammans med kaffe/te och lite sylt och grädde blir det en fin sensommar-kaka. Funkar att göra både gluten- och laktosfri! Innehåller heller inte så mycket socker..
 
ca 12 bitar:
6 dl riven squash, ev skalad men inget måste
3 st ägg
½ dl socker
3 msk vetemjöl/ glutenfri mjölmix
2 dl vispgrädde/ laktosfri vispgrädde
20 st mandlar, malda
1-2 malda bittermandlar/ 1 påse saffran/ några droppa bittermandelarom
 
sylt och vispad grädde
 
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker skummigt, tillsätt alla övriga ingredienser. Blanda väl och häll sedan smeten i en form ca 15x20 cm. Grädda i ca 45 minuter i mitten av ugnen.
Servera gärna kakan ljummen med sylt och grädde.
 
Kram
 

Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt säger:

Har hört mycket gott om kaka med squash, och jag vill själv testa!

2013-08-16 | 19:48:24
Bloggadress: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback