Svartvinbärsmoussetårta

Igår gick jag första dagen på gymnasiet. Har tre långa år framför mig som kommer ägnas åt plugg och ekonomi. Men självklart ska jag också försöka hinna med lite av mina intressen på min fritid. Jag har alltså börjat på en lite skola med 12 elever i min ekonomi-klass. Vi kommer dock ha lektioner tillsammans med samhällarna som i antal är 16 om jag inte minns fel. Jag som hade sett fram emot en lite klass och var trött på min 30-klass i högstadiet... Men vi får se hur det blir. Jag tror och hoppas det kommer bli bra.
 
 
 
En vanlig fråga som jag får, tror banne mig att det är den vanligaste frågan jag har fått i sommar, är varför jag inte har valt en kock-/ konditorlinje. Och jag vet inte riktigt.. Men har sedan ett år tillbaka varit ganska inställd på att det är ekonomi jag vill läsa på gymnasiet. Själva gymnasievalet gick jag smidigt och smärtfritt igenom med att slippa vara tveksam vad jag skulle välja att gå.
 
Det var dock en gång jag faktiskt fick en lättare ångest-attack över att jag inte valde en konditor-linje. Det hela hände i torsdags, då Sophia var hemma och vi bakade hela dagen. Hon frågade mig på eftermiddagen varför jag i tusan inte har valt att gå en konditorlinje. Då mådde jag riktigt dåligt. Visste inte vad jag skulle ta mig åt eller svara. Jag bara kände när jag stog där med vispen i handen att det kanske var där jag hör hemma.
 
 
 
12-14 bitar:
300g mandelmassa, riven
3 ägg
3 msk cacao
 
150g vit choklad
200g philadelphia, rumsvarm
3 msk florsocker
 
3¾ dl svartvinbärspuré
2½ dl florsocker
6 gelatinblad
6 dl vispgrädde
 
bär och ätliga blommor
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form, ca 26 cm i diameter. Vispa upp äggen. Tillsätt cacao och den rivna mandelmassan. Häll smeten i formen. Grädda bottnen i mitten av ugnen cirka 20 minuter. Låt kallna. 
 
Smält chokladen försiktigt över vattenbad. Vispa ihop ost och florsocker. Tillsätt chokladen, lite i taget. Bred chokladkrämen över bottnen och ställ den i kylen. 
 
Blanda bärpuré och florsocker. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Värm upp lite av purén i en kastrull och ta den ifrån värmen. Låt gelatinet smälta i purén. Blanda ner gelatinet i den större mängden bärpuré. Vispa grädde och vänd ner den. Häll moussen i formen. Täck över och låt tårtan stelna i frysen i minst 4 timmar. 
 
Ta fram tårtan en stund innan servering och garnera med blommor och bär.
 
Kram
 

Kommentarer
Anna J säger:

hej1 jag hittade din blogg när jag googlade recept på svartvinbärsmoussetårta. Jag har nu kollat fler inlägg och kommer nog att kolla den då och då framöver. Ang. gymnasievalet så tycker jag att du ska stå fast vid att läsa ekonomi. Då får du fler framtida yrkesmöjligheter samt behörighet att läsa på högskola om du vill det. bakningen kan du ha som fritidsintresse och kanske att du framöver i ditt yrkesliv kan kombinera dina bakningskunskaper med ekonomikunskaperna på något sätt. Med så fina saker som jag har sett p´å din blogg så kan du nog få jobb inom konditorbranchen sen även utan den gymnasieutbildningen om du vill. Bakning mm är lättare att bli självlärd på jämfört med mer teoretiska kunskaper

2013-08-29 | 12:36:50
Bloggadress: http://syttavanna.blogspot.com
Anna J säger:

hej1 jag hittade din blogg när jag googlade recept på svartvinbärsmoussetårta. Jag har nu kollat fler inlägg och kommer nog att kolla den då och då framöver. Ang. gymnasievalet så tycker jag att du ska stå fast vid att läsa ekonomi. Då får du fler framtida yrkesmöjligheter samt behörighet att läsa på högskola om du vill det. bakningen kan du ha som fritidsintresse och kanske att du framöver i ditt yrkesliv kan kombinera dina bakningskunskaper med ekonomikunskaperna på något sätt. Med så fina saker som jag har sett p´å din blogg så kan du nog få jobb inom konditorbranchen sen även utan den gymnasieutbildningen om du vill. Bakning mm är lättare att bli självlärd på jämfört med mer teoretiska kunskaper

Svar: Hej Anna! Tack så mycket för din kommentar. Kul att du gillar min blogg! Dina råd angående mitt gymnasieval känns bra. Jag kommer fortsätta läsa ekonomi.Kram Emma
Emma Ljungdahl

2013-08-29 | 12:37:19
Bloggadress: http://syttavanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback