Vinbärskaka med kolakräm

 
Hej på er! Det var ett tag sedan nu. Har hållit på med att pärla en del. Har blivit helt kär i makramé nu så det blir endel armband med makraméknutar. Men om ni ännu inte har plockat av alla era röda vinbär så tycker jag att det är på tiden nu. Om du inte har några vinbär så kan jag rekomendera frysdisken i närmaste mataffär. Varken kvällen eler dagen idag blev som planerad. Min underbara vänner trotsade regnet idag och kom med sina mopeder till mig och vi skulle ha lite mysigt. Istället fick vi tillbringa hela dagen framför datorn och försöka klistra ihop en fotobok. Men nu är den färdig i alla fall. Men istället för att gjort den där fotoboken hade vi la egentligen tänkt oss att kanske baka lite eller kolla film. Men nej, så blev det inte. Kvällen som egentligen skulle tillbringas kollandes på ena broderns fotbollsmatch blev det istället att sörva vänner och släktingar om min andra lillebrors tillstånd, eftersom han var tvungen att åka in till lasarettet ikväll. Hade även tänkt att hinna baka en västerbottenpaj, men får se om jag orkar det. Eller ja, jag kan ju ändå inte bara gå och lägga mig (lite nervös och orolig). Men jag hoppas allt går bra, att dom får hjälp av läkarna och dom hittar vad det är för fel.
 
 
Denna kaka är fin till fikat på eftermiddagen. Den var mycket god med den syrliga smaken ifrån vinbären och friskheten ifrån färskostkrämen med kola. 
 
ca 36 bitar:
 

150 g smör
0,5 dl mjölk
3 st ägg
3 dl strösocker
1 tsk kardemumma, stött
4,5 dl vetemjöl, (270 g)
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 dl vinbär, röda + 2 dl röda vinbär

 

300 g färskost, naturell
0,75 dl kolasås, färdig

 

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smör, mjölk och kardemumma i ägg-smeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det under omrörning i smeten. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 25 x 35 cm. Strö över 3 dl vinbär. Grädda kakan på andra falsen nedifrån ca 30 min. Låt svalna.

 

Blanda färskost och kolasås och bre det över kakan. Gör ett räfflat mönster med en gaffel. Garnera med ca 2 dl vinbär. Skär kakan i rutor.

 

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback