Chokladbollar med kaffe och hasselnötter

 
Som jag nämde igår så samlas halv min släkt och bakar julgodis tillsammans. En sak som vi gjorde i år var dessa choklad bollar med hasselnötter och kaffe. Kaffesmaken känner man ganska tydligt, vilket jag tycker är gott. Hasselnötterna och den hackade chokladen gör att det blir lite gott krisp. Dessa är också lite nyttigare, innehåller inte så mycket socker och är inte så söta.
 
 
Ca 20 bollar:
100 g rostade, skalade hasselnötter
1 dl dinkelflinga
50 g finriven mörk choklad 70%
25 g Smör
1 st äggula
2 msk honung
1 tsk kallt, starkt kaffe

Mixa 2/3 av hasselnötterna tillsammans med dinkelflingorna till smulor. Tillsätt choklad, smör, äggula, honung och kaffe. Mixa tills det bildar en boll. Hacka de resterande nötterna fint och lägg på en tallrik. Forma bollar av smeten och rulla dem i nöthacket. Förvara svalt.

 

Så här hade jag dukat upp under fotningen av allt godis

 

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback