Saffranskaka med Kanelfras

Jag är så sugen på jul! Ändå vill jag att tiden stannar nu. Det är just i advent, när alla förberedelserna är och fixandet innan jul som är roligast. Det doftar julkryddor i köket 24/7, man tänder levande ljus på kvällarna och går runt i raggsockar och stickade tröjor -love it!
 
 
 
Dessa adventskakorna gjorde jag i veckan. Mycket goda, och är det några kryddor som talar för julen är det just kanel och saffran. Från början var jag oroliga att kryddorna skulle konkurera ut varandra eller att någon av de skulle ta överhand. Men inte då. Kryddorna hade en bra balans.
 
 
 
 
ca 24 bitar

100g smör
2 1/4dl socker
2 ägg
4 1/2dl vetemjöl
3tsk bakpulver
1pkt saffran
3dl gräddfil

Kanelfras:
200g smör
1dl socker
3dl vetemjöl
3msk kanel

 


Vispa smör och socker vitt och pösigt, tillsätt ägen ett i taget och vispa mellan varje. Vänd ner mjöl och bakpulver i smeten. Rör utt saffranet i gräddfilen och rör ner det försiktigt i smeten så att alt blandar sig. Smörj och bröa en långpanna, ca 20x30cm, och häll i smeten. Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter.
Rör samman smör och socker till Kanelfraset, tillsätt mjöl och kanel. Blanda allt till en smulig massa. Strö över kakan och grädda i ytterligare 15 minuter. Dela kakan i rutor och garnera med strimlat apelsinskal.

 

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback