Traditionella knäck

 God kväll! Jag fick nästan lite panik när jag var på väg att gå och lägga mig när jag kom på att jag måste lägga ut receptet på knäck som jag bakade tidigare idag. Knäck is Knäck. Traditionellt godis. Gillar när dem innehåller mandel då det bryter av det söta och sega. Hemskt vad jag pratar mycket om sötma. "Det gör att godiset inte blir så sött", "Bryter av sötman", "saltet bryter av det söt-sliskiga" osv. har det sett ut de senaste inläggen. Men jag kan tycka att under jul och nyår äter man så förbaskat mycket så man klarar inte av att äta sött godis. Det blir bara för mycket. Sen är det dock vissa julgodis som kan vara riktigt söta sliskiga, men det får man ta, "deal with it" typ. 
 
 
 
 
ca 75 st:

2 dl strösocker
2 dl sirap
2 dl vispgrädde
25 g smör
0,75 dl skållad hackad mandel
 
På plattan:
Ställ ut knäckformar på en plåt eller bricka. Blanda grädde, sirap och socker i en kastrull. Doppa ner en digital stektermometer i kastrullen. Koka kraftigt utan lock tills termometern visar 125°, 20-30 min. Jag rekomenderar ca 122 grader, och att inte gå högre upp än 125 grader då knäcken kan bli väldigt hård. Tillsätt smöret och mandeln.

Fördela knäcksmeten i formarna med två teskedar. Det måste gå ganska fort innan smeten stelnar. Förvara knäcken svalt.

 
I micron:
Gör en halv sats i taget. Blanda grädde, sirap och socker i ett kärl som tål höga temperaturer, t ex en bryggkanna i glas utan metalldelar. Tillaga på full effekt (ca 750 W) 7-8 min. Rör i mandel. Häll upp i knäckformar.
 
 
Kulprov:
Doppa lite av smeten i en kopp med kallt vatten. När smeten kan rullas till en kula är smeten färdigkokt. Temperaturen är då 120-125°.
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback