Vaniljpannacotta med hallon, kola och havssalt

 
Det är väl typiskt. Satt och skrev ett inlägg om detta igår och trodde att jag publiserade inlägget och att allt var frid och fröjd. Så smsa en vän till mig att hon behöver receptet och att det fortfarande inte har kommit ut på bloggen. Jag brukar vanligtvis inte ha så bråttom med inlägg. Men jag vet några som vill göra detta idag till främmat de ska ha, så jag lovade att receptet skulle komma ut på bloggen snarast. 
 
Pannacottan var god. En enkel och rätt smidig dessert att göra till flera. 
 
 
 
4-6 port:
5 dl vispgrädde
1 dl gelésocker Multi
1 vaniljstång, alt 1 tsk äkta vaniljsocker
 
50g mörk choklad
några nypor havssalt
 
kolasås på tub
1 pkt färska hallon
 
Skär vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädden med vaniljstången, fröna och sockret på medelvärme. Rör i pannacottan hela tiden, men undvik att vispa så att du inte får ner för mycket luft i pannacotta. Låt koka i 30 sekunder, men vakta grädden så att den inte kokar över. 
 
Smält chokladen i ett vattenbad. Bre ut den så den täcker ca 1/4 av en plåt som är täckt med bakplåtspapper. Strö över havssalt och ställ svalt för att stelna.
 
Servera pannacottan med lite ringlad kolasås, några färska hallon och en bruten choklad med havssalt-stick.
 
 
 
 
Kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback