Alla Hjärtans dag semlor

 
 
 
Nästa vecka är det Alla Hjärtansdag och Fettisdagen. Själv har jag ingen pojkvän att krama om men jag får bringa lite extra kramar och hälsningar till mina fina vänner och familj.
 
Men eftersom det är dessa tider nu tänkte jag att jag gör en blandning, så det blev lite söta rosa ♥-
semlor. Jag gjorde 24 stycken små och gräddningstiden kan jag inte riktigt erkänna att jag hade koll på... men jag skulle tippa på att dom var inne i ugnen ca 5-7 min. Jag följer sällan det som står i recepten, bröd och sötebröd är dock ett undantag, men när jag gjorde fyllningen till dessa semlorna rev jag bara lite mandelmassa och tillsatte någon msk grädde. 
 
 
Ingredienser:
12 stora-mellan, 24 små
  • 75 g smör 
  • 2 dl mjölk
  • 25 g jäst
  • 12 dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 1 tsk stött kardemumma
  • 1 st ägg
  • 7 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 st uppvispat ägg till pensling
Fyllning till 8 små semlor:
100 g madelmassa
½ dl grädde
 
Fyllning till 4 stora semlor:
100 g mandelmassa
½ dl grädde
 
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 dl frysta tinade hallon,
       alt.några droppar röd hushållsfärg
florsocker                                                                                                                                                 
 
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, ev kardmumma, ägg och 6 dl av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 min.

Sätt ugnen på 225°. Blanda bakpulvret med 1 dl mjöl och arbeta in det i degen. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och baka ut 12/24 runda släta bullar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper ca 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 10/5-7 min.

Skär av ett lock på varje bulle. Klipp locken hjärtformade eller använd dig av ett pepparkaksmått. Gröp ur lite inkråm ur bullarna och blanda det med ½ dl grädde och den rivna mandelmassan, fyll bullarna med blandningen.

Mixa de tinade hallonen, sila bort kärnorna och spara saften. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret, tillsätt hallonsaften/hushållsfärgen och vänd med en slickepott tills grädden har en jämn färg. Spritsa grädde på varje bulle och sätt tillbaka locket. Pudra med florsocker. 

 
Kram

 


Kommentarer
Ulla Bengtsson säger:

Härligt Emma! Har läst på din blogg. Den är ju kanon! Här kommer jag att gå in igen. Lycka till och ha en Härlig Alla Hjärtans Dag! Kram från Ulla

Svar: Detsamma till dig Ulla! Kram
Emma Ljungdahl

2013-02-10 | 15:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback