Fredags fika med fantastiska FudgeBrownie

Ja, vette tusan om inte dessa är de godaste brownie-choklad-kakan jag någonsin gjort. Högt upp på listan ligger den i alla fall. En riktigt chokladmastig kaka som har det här otroligt härliga tuggmotståndet och är riktigt kletig. Jag har gjort den flera gånger och det är något som inte hör till vanligheten. Jag är nämligen en sådan person som oförskämt lätt samlar på mig recept och vill prova nya saker. Alltså att göra samma gammla vanliga kanelbullar eller muffins hinns inte med. Både positivt och negativt. Min bak-pärm sackar snart ihop av för många plastfickor och recept inflikade mellan vartenda blad. Tror ändå att det positiva överväger det negativa med att vara lite anti-göra-samma-kaka-en-gång-till. Jag lär mig nya metoder och får smaka på nya smaker och kombinationer, vissa bättre än förväntat och andra sämre. Här kommer i alla fall receptet på den kaka som kommer att passa utmärkt att äta ikväll framför TV:n med lite glass. 
 
Brownie:
200 g choklad, mörk 
250 g smör 
4 st ägg 
5 dl strösocker 
2.5 dl vetemjöl
 
Fudge:
200 g choklad, cirka 50% 
50 g smör 
1 dl vispgrädde 
1 dl florsocker
 
Sätt ugnen på 150 grader. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull, ställ kastrullen åt sidan, lägg i chokladen och låt den smälta i det varma smöret. Rör samman ägg, socker, och vetemjöl i en bunke. Häll ner smörblandningen och rör om till en jämn smet. Klä en ugnsfast form (cirka 20x30 cm) med bakplåtspapper och fördela smeten jämnt i den. Grädda i cirka 30-35 minuter. Prova med sticka, kakan får gärna vara lite kladdig, men måste "hålla ihop" om man skakar på formen. Låt svalna.
Hacka chokladen till glasyren. Blanda smöret och grädden i en kastrull och värm till chokladen har smält. Ställ kastrullen åt sidan och lägg i den hackade chokladen. Låt chokladen smälta och sikta i florsockret. Rör till en jämn glasyr och bred den över den avsvalnade kakan. Skär kakan i bitar när glasyren har stelnat. Servera gärna med vaniljglass och bär.
 
Trevlig helg!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback