Zucchini Brownie

Igår bodde jag mer eller mindre i köket. På kvällen skulle det serveras 3-rätters. Jag provade på två nya recept och jag slängde ihop en krabbelursmet innan det lilla avbrottet jag hade vid middagen då vi gick ut i skogen och stekte lite pyttipanna och ägg på våran Muurikka. En mysig dag ändå. Ett av recepten jag provade var dessa nyttiga brownies. Dom innehåller varken något mjöl, socker eller smör. Och smaken då? Jo, inget fel på den. Men dom är godare idag än vad dom var igår när jag smakade på dom. Jag tror  också att dom bara kommer bli godare de närmast dagarna när de har stått till sig lite. 
 
 
Jag har fått lite dille på att rosta mandel och hasselnötter. Jag gör det inte mer komplicerat än vad man behöver så jag struntar i att skålla mandeln och att rosta bort hasselnötternas skal. Jag hackar dom lite och sedan ner i torr och het panna. Det blir ju så klart lite småflisor som blir mer brända och skal som trillar bort. Men för att undvika dom tar jag bara och häller i de rostade nötterna i ett durkslag, skakar lite och då har det värsta brända småflisorna och skalen försvunnit. Har nötterna i yoghurten till frukosten, till mellanmål och de passade också ganska bra att servera till browniesen. 
 
100 g mörk choklad 
2 1/4 dl jordnötssmör
4 dl grovt riven zucchini
2/3 dl agavesirap eller honung
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
 
Smält chokladen över vattenbad. Vispa jordnötssmöret mjukt. Tillsätt den smälta chokladen och den grovt rivna zucchinin, vispa till en jämn smet. Vispa försiktigt ner agavesirap och ett ägg. Vänd sedan ner vaniljsocker och bikarbonat. Klä en form, ca 20x20cm, men bakplåtspapper. Fördela smeten i formen. Grädda i 175 grader i cirka 30-40 minuter. Kakan ska ha fått fin färg och stelnat i formen. Låt svalna. Skär sedan i lagom stora bitar. Förvara i kylskåpet!
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback