Basilikaparfait med jordgubbar

 
Denna mysiga lördagskväll avslutas med Basilikaparfait med jordgubbar och apelsin-& chokladpraliner. Några vänner har varit hemma och jag och en kompis har stått hela efteriddagen och lagat 3-rätters. Men gott blev det. Till skillnad från mina vänner älskar jag alla förberedelserna och planeringen med när man ska bjuda hem lite folk. Laga maten och lägga upp den snyggt på tallriken. Förra året tror jag att jag började planera mammas sommarfest i februari-mars. Letade recept till menyn, provlagade, skrev scheman och to do-listor osv.
 
När jag hittade detta i en tidning så fick jag en sån här känsla av att det var så speciellt och spännande så jag var tvungen att testa det med en gång. Men gud vad jag har blivit förälskad i smakerna efter det. Det blir så härlig och len smak med basilika. Har provat att göra basilika-frosting och basilikapannacotta efter det och allt har blivit så lyckade smakupplevelser. Framför allt när det serveras tillsammans med jordgubbar.
 
Basilikaparfait
6-8 portioner

½ kruka basilika, bladen
2 dl matlagningsyoghurt
4 äggulor
1 dl strösocker
2 msk flytande honung
2 dl vispgrädde
 
250 g jordgubbar, skurna i tärningar
½ dl socker
basilika blad till decoration
 
Mixa basilika bladen och tillsätt yoghurten. Kör till en slät kräm. Vispa äggulor socker och honung fluffigt. Vispa grädden ganska fast och vänd ner äggblandningen och basilikakrämen till en jämn smet. Fördela smeten i portionsformar eller frys i en avlång sockerkakasform om du vill göra glasskulor. Låt stå i frysen i minst 3 timmar. Jag frös i plastmuggar för då var det lätt att trycka ut glassen på fatet sen. 
Blanda skurna jordgubbar med sockret och låt blandningen stå och dra i kylen i en timme. 
Doppa formarna i varmt vatten och tryck ut dom på fat. Eller om du vill servera glassen i formarna så lägger du bara på lite jordgubbar. Om Glassen har varit fryst i mer än 3 timmar gör det inget att dom står i rumstemperatur i 5 minuter innan dom serveras. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback