Choklad-& apelsinpraliner

Receptet heter egentligen Choklad-& apelsinfudge, men jag skulle dock inte kalla dessa för fudge. Fudge för mig är mormor och farmors fudge. Sådana som har stått länge på spisen och när man stoppar i dom i munnen smälter dom på tungan. Denna fudgen är mer krämig och ganska lik tryffel. Men jag är inte direkt proffs på fudge, har bara gjort det ett fåtal gånger till jul. Så jag känner att jag kanske inte borde säga så mycket, dels med tanke på att receptet kommer i från Leif Mannerström...honom vill man inte bli ovän med. 
 
 
 
 
Men jag provad istället att göra dessa som praliner till mina kompisar. Eftersom (jag tycker) att den här fudgen är mer krämig så passade den perfekt att ha som fyllning. Jag (mamma) har silikonformar som är pralin-formade så jag pensla lite smält choklad i dom och ställde sedan in dom i kylen, penslade choklad, ställde in dom i kylen. Ja så höll jag på tills jag tyckte det var ett lagom tjockt lager för att chokladen inte skulle spricka och gå sönder när jag skulle trycka ut dom ur formarna. Jag klickade i lite fudge i dom, lät stelna lite och sen penslade jag på ett lager choklad över, som botten då.
 
Smaken då? Sååå goda! Vem tackar nej till choklad- och apelsinsmak liksom!? Fudgen gjorde jag i 36% choklad eftersom mina vänner inte är så förtjusta i mörk choklad. Jag tycker dock att man inte ska ha ljusare choklad än den då den kan bli aldeles för söt. Det var ett ganska roligt och enkelt att göra dessa och om man vill försvåra det lite, pyssla och trixa kan man ju göra små söta praliner. Pensla då formarna med mörkchoklad så ser dom lite snyggare ut. I receptet är det kuber man har gjort som man sedan har doppat i choklad och det räcker väl för att få dom snygga. 
 
 
 
 
Enligt receptet blir det fyrkantiga kuber som här ovan. Mina är dock inte doppade i choklad som det står i receptet på grund av tidsbrist och lathet. Men jag lovar att dom gick ner ändå.
 
Ingredienser (ca 60 st): 
1 burk kondenserad mjölk, 395 g 
400 g choklad, gärna mörk men om man inte gillar det kan man
          köra med lite ljusare men akta så den inte blir för söt
125 g rumsvarmt smör
1 nypa salt
finrivet skal av 1 apelsin

Garnering:
200 g mörk choklad, minst 70%
Syltat apelsinskal (1 dl socker, 1 dl vatten, skal av 1 apelsin)

Plasta en form på ca 30x20 cm. 
Låt mjölken sjuda upp på svag värme under omrörning. 
Bryt chokladen i bitar och rör ner den i mjölken. Tillsätt smör, salt och apelsinskal. 
Rör till en jämn, slät smet och häll över i formen och låt svalna i kyl i minst 4 timmar. 

Tvätta apelsinen till garnering och skär remsor av skalet med en potatisskalare. Strimla sedan skalet tunt i fina, små bitar. Koka upp vatten och koka skalen ca 30 sekunder. Sila bort vattnet och upprepa processen två gånger till. Då försvinner den beska smaken som skalet har. 
Koka socker och vatten, lägg i skalen och koka ett par minuter. Låt skalen kallna i sockerlagen. 

Skär fudgen i bitar och låt ligga i rumstemperatur i minst 30 minuter. 
Smält garneringschokladen över vattenbad och doppa sedan fudgebitarna i chokladen. Ta hjälp av en gaffel. Skrapa bort lite av chokladen på undersidan och ställ fudgen på smörpapper. 

Apelsinskalen kan du blanda med lite socker så blir de kristalliserade. När du doppat fudgen är det bara att dekorera den med de kristall-fina apelsinskalen. Låt stelna och förvara sedan svalt men ät dom rumsvarma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback