Chokladbakelse med mintmousse

 
 
 
Hej! I helgen bakade jag dessa otroligt smaskiga bakelser när min vän skulle komma på fika. Jag vet att hon är en stor fantast av choklad och mint så därför tyckte jag dessa var väldigt passande. Men ska jag var ärlig så var det  inte bara för hennes skull jag bakade dessa. Jag är nämligen också helt galen i choklad och mint!
80% av det jag bakar innehåller nog någonsorts choklad. Och kombinationen med mint...mums! Chokladbottnen liknar lite en brownie och är härligt kladdig. Moussen är krämigt-god och man kan välja själv hur mycket mint den ska smaka.
16 stycken:
200 g mörk choklad
100 g smör
3 dl socker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. Bryt 125 g av chokladen i bitar och smält i ett vattenbad. Rör ihop smör och socker och vispa i ett ägg i taget i blandningen. Rör i den smälta chokladen. Sikta i kakao, vaniljsocker och mjöl. Hacka resten av chokladen och rör i smeten. Häll smeten i en form, ca 23x23 cm, klädd med bakplåtspapper. Grädda i 20 minuter. Låt sedan botten kallna. 
 
Mintmousse:
4 gelatinblad
3 dl vispgrädde
3 äggulor
3/4 dl florsocker
100 g vitchoklad
några droppar pepparmintsarom
 
Garnering:
25 g smält choklad 
Hallon
 
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i några minuter. Vispa grädden lätt. Vispa äggulor och florsocker vitt, eller ja...ljusgult i alla fall. Smält chokladen och rör ner i äggsmeten. Var försiktig så inte chokladen är för varm då den kan bli grynig när man rör ner den i smeten. Smaksätt med pepparmintsarom. Vänd ner grädden. Ta upp gelatinbladen och smält dom i en kastrull tillsammans med några skedar av smeten. När gelatinet har smält rör ner blandningen i smeten.
Ta chokladbotten ur formen och diska formen om den har blivit smutsig. Lägg sedan tillbaka botten i formen och häll över mintmoussen. Frys i 4 timmar. Ta ur kakan ur formen och skär i bitar. Decorera med smält choklad och hallon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback