Blåbärsmuffins med crumble

Idag är det jubileum, detta är mitt 100 inlägg på bloggen, woho! 100 inlägg sedan januari då jag började. Då det tog ca 3½ timme för mig att skriva ett inlägg. Haha, jag ver nervös och osäker på hur jag skulle skriva och vilka bilder som var bäst. Många timmars bak, fotande och skrivande ligger alltså bakom alla dessa inlägg som har präglat min blogg till att istället för att vara en smyckes- och bakblogg till att bara vara en blogg med bakverk. Men visst har allt slit lönat sig. Den senaste månaden har jag fått förfrågningar om att gå med i två olika sökmmotorer inom matlagning och bakning. För att inte tala om alla ni trogna bloggläsare som läser bloggen. Love you!
För mitt mål är ju ändå att kunna inspirera både mig själv och er. Att bloggen också är lite för min  egen skull, all den skaparglädjen som finns hos bakandet. Eftersom jag både älskar att fotografera och baka. Samtidigt vet jag att jag är en kreativ tjej med många järn i elden samtidigt, och att vissa saker måste få gå före bloggandet, t.ex skolan. Även fast det är otroligt lockande att baka en klabbig chocolate fudgebrownie en novembereftermiddag istället för att skriva engelskarecensionen som ska vara inne dagen därpå. Men i alla fall. Nu är det sommar och sommarlov och tankarna och stressen inför läxor får hålla sig borta några veckor till.
 
Idag bjuder jag alltså på detta receptet med blåbär och krispig crumble. Helt klart mammas favorit. Även jag gillar grejen också med crumblen och saftiga bläbär. Eftersom jag kan tycka att en vanlig muffins kan vara lite lamt, eller vad man ska säga, ibland. 
 
 
Muffinsmet, 12 stora/ 30 små:
 
100 g smör 
2 st ägg 
1.5 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
2 dl mjölk
1 st citron, skalet 
4 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt 
 
Fyllning:

2 dl blåbär, frysta eller färska

Crumble:

75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

 

Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Fyll formarna 2/3. Strö över lite blåbär och sedan toppa med crumblen. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback