Cheesecake

 
 
Denna cheesecaken kommer jag och mina vänner att servera imorgon i de djupa skogarna i Månstad, haha. Det är nämligen så att jag och bästa vännerna kommer ha ett litet mysigt skogscafé i Månstad imorgon mellan 10-17. Haha, och nej det är inte bokstavligt ett skogscafé där man sitter mellan träden på stubbar och sten och fikar utan det mer heter så. Cafét är i en liten röd stuga vid ett skogsbryn och en damm där man sitter på trädgårdsmöbler i det gröna. Mysfaktor på! Nu håller vi tummarna för vädret också.
 
 
Så alla ni som har vägarna förbi Månstad (eller inte har något annat vettigare för sig) är hjärtligt välkomna att stanna till och ta en kopp kaffe och välja något bland våra bakverk. Det kommer bland annat att bjudas på Cupcakes, Brownies, chokladbollar, Cookies, morotskaka, Squashkaka, kanelbullar m.m. 
 
Den här cheesecaken var riktigt god. Som vanligt ett nytt recept, och det var en positiv överraskning må jag säga. Cheesen är perfekt krämig och har en alldeles lagom syra.
 
 10 tårtbitar:
200g digestive kex
85g smör
1 msk kanel
 
400g philadelphia
3 dl gräddfil
¾ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
 
Bär
 

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa kexen i en matberedare. Smält smöret och tillsätt i de krossade kexen tillsammans med kanelen. Tryck ut blandningen i en springform, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter.
 Vispa ihop ost, gräddfil, socker och vanilj till en slät smet och fyll det svalnade pajskalet. Ställ in i ugnen ytterligare 35–40 minuter. Cheescaken ska vara dallrig i mitten men inte spricka på ytan om du skakar på den. Låt den svalna i rumstemperatur och förvara sedan i kylen fram till servering.                               Garnera med massor av bär.

 

 Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback