Cupcakes Med Chokladkräm

Känner mig sååå redo att få krypa ner i sängen med en bok efter en lång och aktiv dag. Var faktiskt nere och tog ett dopp i sjön ikväll. Burrr! Men jag måste bekänna att det fanns en anledning till det hela. Ni vet våtdräkten jag skrev om härom dagen, den har jag provat nere i sjön idag. Simmade runt lite(hehe, typ fem simmtag) och testade hur den var. Annars har jag haft en ganska bra dag med kusiner som sovit över inatt, cupcakes-bakning, servettringstillverkning m.m. 
 
 
Dessa Cupcakes valdes av kusinen att göra. Själva cupcake'n var en typisk cupcake enligt mig -ganska tung och fast men ändå fluffig. Dom var ganska lätta att göra men tänk på att chokladkrämen tar en stund innan den stelnar så jag rekomenderar att göra den innan du börjar med cupcakes'n om du har ont om tid. 
 
8-10 cupcakes:
225g vetemjöl
90g socker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 ägg, lättvispat
1½ dl mjölk
½ dl solrosolja, jag använde majsolja som var typ det ända vi hade hemma och det funkade bra
2 tsk vaniljsocker
 
Chokladkräm:
1½ dl vispgrädde
150g mörk blockchoklad 
2 msk philadelphia
2 msk florsocker
 
Decorera med: ätliga blommor, hyvlad choklad, strössel, godis, hackade nötter...
 
Sätt ugnen på 200 grader. Sikta ner mjöl, socker, bakpulver och salt i en skål. Vispa ihop ägg, mjölk, olja och vaniljsoccker i en annan skål. Tillsätt sedan mjölblandningen i mjölksmeten och rör tills allt är ordentligt blandat. Klicka i smeten i pappersformar i en muffinsplåt och grädda i ca 20 minuter. Låt svalna i muffinsplåten några minuter innan du flyttar över formarna till ett galler för att svalna helt. 
 
Koka upp grädden i en kastrull på svag värme, håll uppsikt, så fort du ser första bubblan dra av kastrullen ifrån plattan. Rör i chokladen och blanda tills den har smält helt och du har en slät kräm. Rör sedan ner philadelphian och sikta ner florsockret. Låt krämen svalna och stelna i rumstemperatur, det tar ca 4 timmar. Spritsa eller bred ut krämen på cupcakes'n och decorera. 
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback