Fläderblomsaft

   
God förmiddag! Vet inte om jag har nämnt detta tidigare, men jag älskar att safta och sylta. Jag gillar liksom när man kan ta vara på råvarorna efter årstid och kunna bevara dom och äta året runt. Om man en dag får någon idé och tänker att de där inlagda komquatsen jag har i matkällaren skulle passa perfekt till just detta! Det är ju så roligt, känns så befriande att kunna ha egenplockade hallon i frysen i februari liksom. Inlaggda komquats kan jag dock inte rekomendera att göra, jag har smakat godare om man säger så. Men spelar egentligen inte så stor roll för mig vad det är för bär eller frukt, jag bara kör. 
 
2 citroner
40 blomklasar
2 kg socker
50g citronsyra
1½ liter vatten
 
Glas flaskor, eller funkar urdruckna Brämhults Juice-flaskor i plast bra att frysa saften i.
 
Skölj citronerna noga i ljummet vatten. Skiva dom, och varva citronskivor och fläderblommosklasarna i en stooor bunke. Kokoa upp vatten med sockret och citronsyran.  Häll det sedan över blommorna i bunken. Ställ sedan svalt i fem dygn (räcker faktiskt med fyra dygn också), rör om då och då. Sila och häll upp saften i flaskor. Förvara obruten flaska mörkt och svalt. Vi (jag och mamma) brukar dock frysa våra saftflaskor. 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback