Godaste kladdkakan

God förmiddag! Gjorde denna fantastiska kladdkakan igår. Så god! Det bästa med denna kladdkaka, som gör att den kommer längst upp på listan av provade kladdkakor, är för att det inte blir några centimeter med torr choklad-sockerkaka ute i kanten, utan var kladdig rakt igenom. Ljuvlig!
 
Jag föredrar alltid, eller nä, inte alltid, men ofta att man tar och strör en form med kokos istället för bröar med ströbröd. Om man nu gillar kokos. Jag är själv väldigt förälskad i kokossmaken och tycker att det bara kan bli för mycket ibland när man tar och bröar en form med ströbröd. Därför kan jag rekomendera för både smak och ur hälssynpunkt  att prova bröa en form med kokosflingor. 
 
6-8 bitar:
 

3 st ägg
2.5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
150 g mörk choklad, hackad, ca 50% cacaohalt  
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 

 

Vispad grädde och bär

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Lägg den hackade chokladen i en bunke och häll på det varma smöret. Rör om tills chokladen smällt. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst med en elvisp och rör ner den smälta chokladen i äggsmeten. Tillsätt mjöl och bakpulver och rör försiktigt till allt löst sig. Häll upp smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 18 minuter. Kakan ska stelna och spricka på ytan, men inuti ska den vara lös och kladdig. Låt kakan vara kvar i formen och kallna helt i kylen. Servera med lättvispad grädde och bär.

 

Kram

 
 
Jag vet inte varför detta inlägget inte går att komentera. Men jag är ju som sagt medveten om problemet och ska se om jag kan göra något åt det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback