Krämig mangomousse på kokosbotten

Hallå hallå! Igår spenderades den mesta tiden i bilen. Var uppe i Vansbro och simmade tjejsimmet. Har jag nämnt att jag håller på att göra tjejklassikern? Det gör jag i alla fall och igår var andra stapeln i det sammanlgda fyra lopp man ska ta sig igenom. Cykling, simmning, löpning och längdskidåkning. Jag började med tjejvättern nu i juni, 10 mil. Det var kanon väder för att cykla, halvklart till klart och vad kan det varit, 15-17 grader någonting. Efter några timmar på sadeln kom jag i mål. Jag var så nöjd och glad. Det var inte lika jobbigt som jag trodde ändå, jag kom in i ett bra tempo tidgt i loppet hade en jämn puls, det gjorde dock ondare. Inte så falit i baken, nej nej, jag var redan uppe och cyklade en mil dagen efter, men ryggen främst och mina knän ömmade något. Men det var skit skoj och ha gjort det och känslan man hade under hela loppet var fantastisk. Igår då var det Vansbro tjejsimm som jag måste erkänna att jag fruktat mest. Jag har heller inte kunnat träna något på över TRE VECKOR på grund av inflamation i mina knän och nu den senaste veckan har jag haft extremt ont i min rygg. Så känslan på väg upp igår morses var inte den bästa. Med några alvedon i kroppen hoppade jag, eller hoppade och hoppade, man vadade ju faktiskt sig ner i ån och såg fram emot den en-kilometer-långa simmturen jag hade framför mig, not. Men det gick faktiskt överraskande bra. Jag kände inte av ryggen  farligt mycket, alla var glada och tjöt lika mycket som jag när vi möttes av de iskalla vattnet i skräckblandad förtjusning. Det var jun faktiskt bara 16 grader så visst hade vi en liten anledning att beklaga oss. Men efter en halv timma i den strömma ån kunde jag kliva upp ur vattnet och var nöjd över mig själv som klarat det. 
 
Den här tårtan är väldigt frisk och krämig. Lite syrlig, men så gott en sommarkväll med kaffe.
 
12 bitar:

Botten:
2 dl kokos
75 gram smör
150 gram chokladcookies

 

Fyllning:
5 blad gelatin
2 msk färskpressad citronsaft
2 dl grädde
200 gram philadelphiaost
2 dl matyoghurt
1 ½ dl florsocker
1 ½ tsk vaniljsocker
250 gram mangopuré (barnmatsburk)

 

Rippel:
1 blad gelatin
125 gram mangopuré

 

Gör så här:
Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna på medel värme tills dem fått en gyllenbrun färg. Låt kallna.
Smält smöret. Krossa kakorna till fina smulor.
Tillsätt kokosflingorna och det smälta smöret i kaksmulorna och rör samman till en smulig massa.
Lägg en bit smörpapper i botten i en form men löstagbar kant. Spänn fast pappret med kanten. Strö ut smulorna och platta ut dem jämnt.

Lägg gelatinbladen till fyllngen och rippeln i blöt i kallt vatten i ca 5 minuter. Vispa grädden och tillsätt philadelphiaosten. Vispa en kort stund till slät konsistens. Vänd ner matyoghurten, florsockret och vaniljsockret. Ta upp 5 av gelatinbladen och smält dem på svag värme i den färskpressade citron saften. Vänd ner gelatinblandningen under omrörning i mangopurén. Vänd därefter ner purén i graäddsmeten. Bre ut smeten jämnt i formen.

Smällt det sparade gelatinbladet på svag värme tillsammans med ett prat matskedar av mangopurén. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén. Ringla detta över tårtan och ställ i kylskåpet för att stelna, ca 3 timmar.

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback