Brownie med ett täcke av cheesecake

 
 
Idag har jag inte gjort något vettigt alls. Har egentligen massor med saker jag borde göra men har varit slö och seg ända sedan i morses. Men men, det är la det här som är sommarlov. Jo, en viktig sak har jag gjort idag. Hämtat en våtdräckt hos en vän. Jag ska simma Tjejsimmet uppe i Vansbro på lördag så jag har fått låna hennes våtdräckt över helgen. 
 
Dessa brownies gjorde jag och min kusin i torsdag. Riktigt goda! Det blir något mer med det där cheesecaketäcket också. Sötman i Browniesen kommer fram bättre om dom har fått stå i kylen och sedan stå i rumstemperatur i några inuter innan servering. 
 
Brownies, ca 16st:

100g mörk choklad
125g smör
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao

Smält den mörka chokladen över vattenbad, ställ åt sidan för att svalna. Vispa smör och socker mjukt och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa noga mellan varje. Vänd ner mjöl, kakao och vaniljsocker och rör tills det precis blandat sig. Tillsätt den smälta chokladen och blanda ihop. Smörj en form cirka 20x20cm och klä den sedan med bakplåtspapper. Genom att smörja formen först så sätter sig pappret bättre och du får finare kanter på kakan. Häll smeten i formen och bred ut den jämnt.

Cheesecaketäcke:

200g cream cheese
1 ägg
2/3 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Hallon och vispad grädde

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa samman alla ingredienser till en jämn smet. Fördela den över browniesmeten i formen. Grädda i ugnen i cirka 40 minuter. Låt svalna i formen och ställ sedan kallt. Skär i bitar och servera med hallon och en klick grädde.

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback