Godaste cheescaken med smak av Amaretto som serveras tillsammans med kokosdoppade jordgubbar

Hejsan! Nu äntligen är jag hemma. Jag har haft en fantastisk resa. Nya bekantskaper och minnen tar jag med mig ifrån Malta. Men jag måste bekänna: Borta bra men hemma bäst.
 
 
Detta är den otroliga cheescaken jag har nämt i de tidigare inläggen. Jag har aldrig gjort någon godare faktisk. Den är precis lika krämig som en riktig cheescake ska vara och har en mild smak av mandel. Love it!
 
I receptet står det att man ska servera med både polkamaränger och kokosdoppade jordgubbar. Jag tycker dock att smakerna flyger iväg lite när man har så många olika. På så sätt känns det som att polkamarängerna inte är nödvändiga att serveras till denna cheescaken då det räcker med bara jordgubbarna. Men jag måste ändå rekomendera att göra marängerna till ett annat tillfälle då dom är supergoda.
 
Om ni ska gå in på systembolaget och inhandla denna goda likören, eller vadå goda, jag är ju bara sexton så jag vet ju inte...haha, men då kan det vara bra att veta att den har bytt namn och heter nu mera Dissaronno.
 
Cheescaken passar bra att göras en till två dagar i förväg. De kokosdoppade jordgubbarna bör dock göras samma dag som servering. 
 
Amarettocheescake
14-16 bitar 
175g osaltatsmör
250g digestivekex
8 gelatinblad
375g färskost, typ philadelphia
540g créme fraiche
340g socker
1½ dl mandellikör
6 ägg
 
Smält smöret. Krossa digestivekexen i en matberedare. Blanda med det smälta smöret. Klä botten på en bakform med avtagbar kant som är ca 28 cm i diameter med bakplåtspapper. Tryck ut kexmassan och ställ i kylen. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Rör för hand ihop färskost, créme fraiche, socker och likören till en slät och klumpfri smet. Rör ner ett ägg i taget och blanda väl. Sätt ugnen på 135 grader (varmluft). Smält gelatinbladen i en kastrull med ca 1 msk av vatten de legat i och dra av dom från spisen. Tillsätt sedan lite av ostsmeten i det smälta gelatinet, rör sedan ner gelatinröran i restern av ostsmeten. På så sätt undviker man gelatintrådar. Ta ut bakformen ur kylen. Smörj kanterna med lite smör och häll i smeten. Låt grädda i ugnens mitt i 45-60 minuter. Håll uppsikt. Ett täcken på att cheescaken är färdig är när det är lite "gung" i mitten men ändå inte spricker på ytan när du rör på formen. Låt kakan svalna först en stund i rumstemperatur och sedan i kylen innan du tar ut den ur formen. Servera med kokosdoppade jordgubbar.
 
Kokosdoppade jordgubbar med vit choklad:
24 st jordgubbar
200g vit choklad
1½ dl kokos
 
Smält chokladen över vattenbad. Doppa jordgubbarna till hälften i chokladen och rulla dom i kokosflingorna. Låt stelna på bakplåtspapper. 
 
 
Kram
 

Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt säger:

Låter som en riktigt god kombination! Och de kokosdoppade jordgubbarna var ju ursnygga!

2013-06-26 | 15:09:40
Bloggadress: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback