Chocolate Pecan Biscotti

 
 
Jaha, då var vintern här igen... Jag har typ hållt på att halka tre gånger under dagen. Men som tur var fick jag tillbaka min balans i sista sekund för att kunna stå kvar på marken. Men brukar man inte säga/tro att endast hälften av vinterns snö har kommit vid första mars. Alltså återstår det.... typ en halv meter snö...usch! Vill inte tänka tanken! Jag har egentligen inget problem med vintern och snön, men när det är mars borde allt försvinna. Då ska våren komma. Men, men, är inte så mycket man kan göra något åt. Kanske i så fall be till väder-gudarna att skona våran vår. Men nu lämnar vi det deprimerande ämnet. Här är ett recept på supergoda och enkla biscotti. Har gjort dom ett flertal gånger och dom har blivit lika goda varje gång. Och hur fint är det inte att ha sådana här biscotti i en glasbuk på bänken!? Receptet kommer från Heavenly Cupcake.
 
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
170g choklad, jag brukar använda choklad med 30-50% cacao
100g pecannötter
2 st ägg
1 2/3 dl socker
 
1 äggvita till pensling
strösocker
 
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och nötterna grovt. Blanda dem tillsammans med mjöl, kakao, bakpulver och salt. Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Häll i mjölblandningen och arbeta samman till en deg. Dela degen i tre delar och forma till rullar. Lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper och platta till dem lite lätt. Pensla med uppvispad äggvita och strö lite socker över. Grädda i cirka 25 minuter. Dra över bakplåtspappret med kakorna på till ett galler och låt svalna i cirka 20 minuter. Skär dem i snedskurna bitar. Lägg dem på ett galler täckt med bakplåtspapper men snittsidan ned. Torka i ugnen cirka 20 minuter till. Låt svalna.
De håller i cirka en vecka i en lufttät burk.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback