Glassbomb med mango och exotiskfrukttopping

 
 
Idag är det Våffeldagen(vårfrudagen). Ätit några våfflor idag? Själv har jag inte hunnit, men det kommer fler tillfällen. I våran familj sätter vi igång våffeljärnet lite titt som tätt. Nog med att det inte bara var Våffeldagen idag, det var också macronernas dag. Ni vet dom franska små söta bakverken med maräng. Ja, nu för tiden finns det dagar för precis allting. Handduksdagen, teddybjörnsdagen..ja ni läste rätt. 
 
         
                                               bilderna kommer ifrån spisa.nu och weheartit.com
 
Men låt mig nu presentera denna otroligt goda glassbomb. Jag gjorde denna för första gången för ett år sedan, och jag  har tappat räkningen hur många gånger jag har gjort den sedan dess. Den är bara så fantastiskt god!! Mangosorbet gör den fräsh, vaniljenglassen ljuv och krämig och tillsammans med fruktsalladen är toppen nådd. Om du ska göra en tårta eller bjuda på fika nu i påskhelgen kan jag varmt rekomendera denna.
 
 
Glassbomb, 6 portioner:
3 dl vispgrädde
1 vaniljstång
1 tsk vaniljsocker
5 msk strösocker
3 äggulor
5 dl mangosorbet
 
 
Frukttoppning:
1 ananas
1/2 dl rårörssocker
2 passionsfrukter
1 lime
1 ask physalis
1 kruka mynta
 
 
Vispa grädden. Dela vaniljstången längs med och skrapa ut vaniljkornen. Vispa vaniljkornen, vaniljsocker, socker och äggulor pösigt med elvisp. Vänd ner grädden. Häll hälften av vaniljsmeten i en rundbottnad bunke, låt den frysa i ca 1 timme. Fyll sorbet i den lösa vaniljsmeten i mitten av bunken och häll på resten av vaniljsmeten ovanpå sorbeten. Frys minst 6 timmar (gör dagen innan).
 
Skala och ta bort rotstocken ur ananasen, skär den i små tärningar. Blanda tärningarna med rårörsocker och delade urkramade passionsfrukter. Smaksätt med pressad limejuice.
 
Ta fram glassbomben ca 10 minuter innan servering. Vält upp bomben på ett kallt fat (om glassen är svår att få ur bunken, doppa snabbt bunken i en större bunke med varmt vatten). Skeda över frukten, garnera med physalis och myntablad. 
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback