Maränger

Har precis tagit ut två plåtar med knäckebröd ur ugnen och nu tänkte jag börja med att experimentera mig fram till några Cookies med macadamianötter. Vi får se hur det går...
 
 
Jag är en sådan person som gillar att ta vara på ingridienser och råvaror. Så när jag häromdagen gjorde glass blev det några äggvitor över och vad passar då inte bättre än att göra maränger. Innehåller inga konstiga ingridienser och svårt är det inte heller att göra. När jag gör maränger gör jag alltid dom i mini-format. Jag tycker dom blir både gulligare och enklare att äta då. Jag brukar följa ett gammalt recept på maränger som är taget ur boken Sju sorters kakor. Men blir inte alltid riktigt klok på det. Trots att jag brukar göra ca 120 maränger när satsen är till 40 st blir gräddningstiden upp till dubbelt så lång. 
 
Enkla maränger
ca 40 st
3 äggvitor
1 dl socker
 
Sätt ugnen på 125 grader/ varmluft 100 grader. Vispa äggvitorna och en 1/3 av sockret i en torr och fettfri bunke.   Vänd försiktigt ner resten av sockret när det har blivit fast och hårt skum. Klicka eller spritsa ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter. Marängerna ska vara torra och lätta. 
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback