Marsipanrullar med smak

 
Glad påsk allihopa! Idag är en bra dag. solenskiner, det är påskafton, våren står på trösklen och jag fyller år.
Här är godiset jag pratade om. Riktigt goda enligt mig. Spännande med de olika smakerna. Som vanligt är jag kass på att följa recept så jag gjorde inte riktigt som det stod. Om det blev bättre eller sämre vet jag inte, men jag tyckte självklart att på det sättet jag gjorde var smidigast. Det som står här nedan är exakt vad som stod i receptet men ni kan se på bilderna hur jag ungefär gjorde.
 
 
 
För ca 100 bitar:
3 dl grädde
1 msk honung
300 g choklad, ta inte för ljus! Jag rekomenderar mörk block choklad.
3 st Odenses smaksatta marsipan, jag använde banan, jordgubb och päron
 
50 g mörk choklad
en liten kub smör, ca 5 g
 
Koka upp grädde och honung. Häll över hackad mörk choklad. Blanda väl med en visp så krämen är helt slät och blank. Låt stelna ute i rumstemperatur, gärna över natten under plast (jag lät min stelna svalt i 4 h). Fyll sedan en spritspåse med chokladfyllningen (det hoppade jag över och bredde på krämen istället). Kavla sedan ut marsipanen ca 8 mm tjock, i storlek som ett A4 format. Dela sedan arket på 3, på längden. Spritsa en längd med choklad fyllning mitt på varje rulle. Rulla sedan ihop och tryck till lätt. Ställ i kyl i 30 minuter. Under tiden smälter du 50 g choklad i ett vattenbad. När chokladen är smält, dra bort från plattan och rör i smöret. Ringla chokladen över längderna. Låt chokladen stelna och skär sedan längderna i två centimeter långa bitar. Låt stå i kylen till servering.
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback