Vit chokladmousse med exotisk topping

 
 
Igår kväll satt jag (självklart) bänkad framför tv:n och kollade på finalen. Det var en trevlig kväll med trevligt sällskap. Vann rätt låt då? Ja, men det tycker jag. Blir bara bättre desto mer man lyssnar på den. Kommer nog kanske inte sticka ut så mycket i Eurovisionen, men vad då!? Jag lever fortfarande på Loreens seger från förra året. Ett perfekt tilltugg till kvällen var den här goda moussen med den friska och syrliga såsen. Var gott med passionfruktkärnorna i då det hände något och blev lite "krispigt" tuggmotstånd. Tror också att desserten blev helt godkänd av gästerna. 
 
 
Jag kylde moussen i lite olika glas med olika storlekar. Såg både roligt ut och det var bra då vi var både små och stora som åt olika mycket. 
 
Till 8 portioner:
3 dl vispgrädde 
225 g vit choklad 
1.5 st ägg 
1.5 dl kesella, 10%
 
100 g mango, fryst eller färsk 
8 st passionsfrukter 
½ - 1 dl passionfruktjuice, eller annan juice
 
 
Physalis, citronmeliss

Vispa grädden. Smält chokladen i vattenbad. Vispa upp ägg och tillsätt chokladen under omrörning. Rör ner kesellan och vänd till sist ner grädden. Häll upp i glas och låt stå i minst 2 timmar i kylen.

Gröp ur passionsfrukterna och mixa tillsammans med mangon och juicen. Häll såsen över moussen precis innan servering. Garnera med physalis och citronmeliss.

Kram


Kommentarer
Felicia säger:

Åh vad roligt Emma! En massa härlig inspiration! vill bara sätta igång och baka när jag tittar in här nu! Kram!

Svar: Vad glad jag blir Felicia! Kram kram
Emma Ljungdahl

2013-03-13 | 12:12:36
Bloggadress: http://dagmarvera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback