Godaste tårtan med hallon och Lemon curd

 
 
Denna tårtan är min favorit. Den är så otroligt god! Sötman från hallonen och syran från Lemon curden, som är på en krispig botten. Jag vill rekommendera Mrs Darlington´s Lemon Curd då jag tycker tårta blir lite godare. Den Lemon curden brukar man kunna hitta i mindre butiker eller bosättningsaffärer. Vi brukar alltid köpa på oss lite av Mrs Darlington´s Lemon curd när vi hälsar på några kära vänner till oss som har en mysig gårdsbutik. Så om ni har vägarna förbi Dalsjöfors, hopp in på Skenstabóa vet ja! Annars brukar Robertson Lemon curd finnas i vanliga matbutiker.
 
Eftersom min far är glutenintolerant så brukar jag göra denna tårtan glutenfri då det inte är svårare på något sätt utan bara blir godare i mitt tycke. Jag har även provat att byta ut mäjeriprodukterna till laktosfria utan att känna någon större skillnad på smak. 
 
Frusen hallon- och Lemon Curd tårta, 12  bitar:

1 förp havrekakor, 225 g, finns både gluten- och laktosfria
50 g smör
2 st lime
4 msk strösocker
2 förp frysta hallon, (á 225 g)
1 burk lemon curd, t ex Mrs Darlington´s/Robertson's, (320 g)
2 dl matyoghurt
4 st gelatinblad
3 st äggvitor
2 dl vispgrädde
2 kvistar citronmeliss

1. Mixa havrekakorna till ett smul i en matberedare. Smält och tillsätt smöret.
2. Skrubba limen i ljummet vatten, finriv skalet. Blanda skal och socker. Mixa hastigt ihop hälften av limesockret med havresmeten.
3. Spara 25 hallon till dekoration, lägg dem 
på hushållspapper. Mixa resten med lemon curd och yoghurt i matberedaren till en röra.
4. Smält gelatinet i 3 msk av hallonröran 
i mikron eller i en liten kastrull.
5. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
6. Vispa grädden, tillsätt den till hallonröran. Tillsätt gelatinet under vispning. Vänd ner ägg-vitorna med stora luftiga tag med en slickepott.
7. Klä den löstagbara bottnen på en form 
(ca 24 cm i diameter) med plastfolie. Knäpp fast formen. Häll i smeten. Toppa med havre-
smulet. Ställ in tårtan i frysen minst 2 timmar.
8. Ta fram tårtan ca 20 min före servering. Skär med en vass, tunn kniv längs kanterna. Vänd upp tårtan på ett fat, strössla över hallon, limesocker och citronmeliss.

 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback