Knäckig rabarberpaj

Eftersom maj är rabarbernas månad så tänkta jag här bjuda på detta receptet. Jag vet inte hur långt rabarberna ute i landen har kommit än, inte så långt antar jag. Men här har ni då lite i förväg den här helt klara favoriten av de olika rabarberpajer jag har gjort. Täcket blir knäckigt och smakar nätstan lite kola och tillsammans med dom syrliga rabarberna och len vaniljglass.....ja ni kan ju tänka er!
 

500 g rabarber
2 dl havregryn
2 dl socker
1 4/5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
smör till formen

vaniljglass

Sätt ugnen på 150°C. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten. Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg. Servera gärna ljummen med vaniljglass.

Kram

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback