Lime- och hallonpaj

Jag har en lista..eller egentligen massor av listor, men en lista som är typ 100 saker jag ska göra innnan jag dör. Jag har dock inte riktigt kommit på 100 saker än, men jag är la uppe i 10-15 olika saker jag vill göra. Bland annat, hoppa bungy jump, lära mig att bugga, göra lumpen/ åka på ett militärläger, vara blodgivare, göra tjejklassikern... Och ja, nu har jag faktiskt en sak att stryka. Jag har nämligen gått en buggkurs. Så kul har det varit! 
 
 
Så när det var en liten avslutningsfest med knytkalas förra helgen fick jag äran att ha med någon kaka/tårta. Efter lite kikandes i min receptbok och på nätet kom jag fram till denna lime paj med hallon. Och ja det var ändå en positiv överraskning när jag smakade på den. Det är första gången jag gör en slags lime eller citron paj så ribban sattes högt. Med limen, hallonen och digestiven så blev det en riktigt bra kombo. Jag brukar faktiskt inte baka samma sak mer än en gång, men denna pajen är mycket möjligt att jag gör igen. 
 

ca 10-12 bitar:
12 st digestivekex
75 g Smör, smält
3 dl hallon
3 st lime
5 st äggulor
400 g kondencerad sötad mjölk
1 dl puré gjord på hallon
2 dl Arla vispgrädde
2 msk florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Kör digestivekex och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt stå i kyl 30 min. Mixa hallonen till puré. Riv skalet av en lime. Pressa saften ur alla tre. Vispa äggulorna till en ljus och porös smet. Tillsätt kondenserad mjölk, limesaft och limeskal. Grädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min.

Bred ut 1 dl av hallonpurén i ett tunt lager i botten på pajen. Häll försiktigt över fyllningen och grädda i ytterligare 15 min. Låt pajen svalna och ställ sedan i kyl minst 3 tim. Vispa grädden till ett fast skum. Rör ner florsocker och resten av hallonpurén. Bred ut grädden över pajen.

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback