Rabarberpaj med marängtäcke

 
Denna pajen var en 10 poängare. Den var så god. Jag gjorde pajskalet glutenfritt vilket blev lite sådär eftersom kanterna smälte ner i ugnen så det bev mer bara en botten. När jag kollade bak lite vad för recept jag har lagt upp tidigare såg jag att det bara var massor av recept med hallon. Visst är det gott, men någon måtta får det vara så här kommer lite rabarber istället.                                                                                                                    
  
 

10 portioner:

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
¾ dl strösocker
150 g osaltat smör
½ ägg, lätt vispat
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
Fyllning:
1 liter rabarber i bitar
2 dl strösocker
finrivet skal av 1 apelsin
Maräng:
3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
ett par droppar citronsaft

Kör ingredienserna till pajskalet i en matberedare tills det bildats en boll. Knåda då degen snabbt tills den är smidig och fin.
Kavla ut degen och klä en form, cirka 26 cm i diameter, med den. Nagga bottnen och låt den stå i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Förbaka pajskalet i 10 minuter.
Skala och dela rabarbern i 5 cm långa bitar. Blanda rabarber, socker och apelsinskal i en kastrull med tjock botten. Låt ingredienserna smälta samman på medelvärme i cirka 20 minuter eller tills rabarbern blivit mjuk och saftig. Låt blandningen svalna något.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt socker, lite åt gången, samtidigt som du vispar. Tillsätt vaniljsocker och citronsaft. Fördela rabarbermoset i formen. Skeda eller spritsa ut marängen över pajen.
Grädda tills pajen får en gyllene yta i 20–25 minuter.

 
Kram
 

Kommentarer
Åsa säger:

Denna pajen är så galet god och jätte enkel att göra.
Förgräddade skalet. Hade jordgubbar också i rabarbermoset, också klart dagen innan.
Innan gästerna kom så vispade jag marängen och spritsade på.
Så jääääätttte god och jättefin att ställa fram!

Svar: Ja visst är den Åsa! Låter gott med jordgubbar i. Det ska jag absolut prov, tack för tipset!
Emma Ljungdahl

2014-06-12 | 13:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback