Torsdagkväll

Godkväll på er. Sitter nu i soffan och har precis kollat klart på Hela Sverige bakar. Helt rätt finalister tycker jag som kommer att baka i finalen nästa vecka. Men jag tar alltså ett litet break i allt bakande som den mesta tiden av min eftermiddag och kväll har beståt av. I eftermiddag har jag bakat:
 
en långpanna med Snickers (till min bästa klass imorgon)
två st Broccoli- och briepajer
2 st laxpajer
20 st Raw-food bollar
 
 
Jag är så superglad över er som är inne på min blogg vare sig om det är varje vecka eller varje dag. Utan er.. så vet jag inte vad. Men ni är underbara! 
 
 
Kladdkakans dag idag. En favorit i repris kommer här om du känner för att fira lite i efterhand. En kladdkaka sitter ju aldrig fel, eller?
 
 
6-8 bitar:
 

3 st ägg 
2.5 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
100 g smör 
150 g mörk choklad, hackad, ca 50% cacaohalt  
1 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver 

 

Vispad grädde och bär

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Lägg den hackade chokladen i en bunke och häll på det varma smöret. Rör om tills chokladen smällt. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst med en elvisp och rör ner den smälta chokladen i äggsmeten. Tillsätt mjöl och bakpulver och rör försiktigt till allt löst sig. Häll upp smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 18 minuter. Kakan ska stelna och spricka på ytan, men inuti ska den vara lös och kladdig. Låt kakan vara kvar i formen och kallna helt i kylen. Servera med lättvispad grädde och bär

 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback