Kanelbullar

God lill-lördag! För mig förknippas oktober med tre saker:
 
1. HÖST, orangea löv, kallt och huttrigt men mysigt
 
2. ROSA-MÅNADEN, cancern uppmärksammas runt om i hela Sverige, speciellt bröstcancer
 
3. KANELBULLENS DAG, infaller varenda år 4 oktober sedan 1999
 
Jag var ute och gick igår efter jag kom hem ifrån skolan. Solen sken och bladen på träden hade otroligt fina skiftande färger. Då slog det mig varför egentligen hösten sägs vara så hatad. Den känns faktiskt mycket ouppskattad av många då de förknippar denna årstid med regn, rusk, blåst och kyla. Och jo visst är det så vissa dagar. Men jag menar, en sommardag med 16 grader och regn är inte heller så mysigt. Att just hösten har blivit den månad då radiopratarna suckar till, den som beskrivs vara den mest deprimerande årstid av journalisterna på löpsedlarna  förstår jag inte. Det är lite synd. Fryser ni -tar på er mer kläder känner jag då. Tänd ljus. Kryp upp i soffan med filt. Svårare är det inte.
 
Överallt där man kollar ser man rosa. I tv-reklamen, i tidningen, rosetter knytna kring vägstolpar, det rosa bandet alla går om king med på jackan osv.. Lite fint är det allt. Gulligt att en månad är just tillegnad till cancern, denna hemska sjukdom. Och ja, jag erkänner att oktober, denna cancersmyckade månad kunde fått en bättre start utan den där diagnosen på en nära släkting. Men det hjälper inte att deppa. Absolut inte. Detta ska vi ta oss igenom.
 
Också firar vi denna dag som växt sig starkare och starkare för varje år sedan starten 1999. Kanelbullen har sin egen lilla högtid på hösten. 
 
 
 
Som sagt, lill-lördag var det och den avslutades självkart med ett glas mjölk och nybakta kanelbullar. Känns dumt att tjata om hur gott det är med  ljumna kanelbullar och kall mjölk, men man kan inte riktigt låta bli. Det är ändå ganska få grejer som slår detta sötebröd fylld med kanel.
 
Är det något jag och mamma brukar baka tillsammans så är det kanelbullar. Det händer inte ofta vi sätter en sats, men någon gång om året försöker vi med. Mysig mamma-dotter-tid. 
 
 
haha, kan behövas tränas kanske lite på att göra sådana där snurror.
Men varför göra perfekta!?
 
 
 
 Ingredienser, 15 bullar:
  • 1/2 paket jäst (à 50 g)
  • 50 g smör eller margarin
  • 3 dl mjölk
  • 1/2 dl socker
  • 1 krm salt
  • 8 dl vetemjöl
Fyllning:
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 tsk malen kanel
  • 1/2 dl socker (jag tycket det var lite mycket)
Pensling:
  • ägg
  • pärlsocker
 
  1. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sek. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
  2. Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
  3. Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta, ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.
  4. Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt kallna på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback