Kladdkaka med apelsinkrokant

Hej fina människor! Det var några dagar sedan nu.. Har gjort lite allt möjligt. I fredags så var jag hemma hela dagen. Alla lektioner var mer eller mindre inställda.. hehe, alla utom en lektion som vi fixade så att vi inte behövde vara i skolan och jobba. På det sättet fick jag höstlov en dag tidigare typ. Jätteskönt, och jag tog en lång sovmorgon och en power walk på det. Åt brunch och sen var klockan två typ. Underbart!
 
I lördags funderade jag på om jag skulle åka och jaga på förmiddagen,men jag var uppe sent på fredagen för jag skrev ett arbete till skolan. Istället bakade jag två stycken kladdkakor och på eftermiddagen höll jag och några kompisar i en mini-bio för barn. 
 
Gårdagen spenderades i en sporthall där min lillebror spelade fotboll. Det var kul, men jag var rätt trött när klockan började närma sig 16-17.
 
 
 
 Idag blir det till att agera mamma då jag tar hand om min 16-månader gamla kusin. Ska bli kul!
 
 
8 bitar:

2 ägg

3 dl strösocker

4  msk kakao

1,5 dl vetemjöl, alt. glutenfri mjölmix

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 g smör

100 g Marabou Mjölkchoklad med Apelsinkrokant

 

vispad grädde

 

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Smält smöret och bryt ner chokladen. Rör om ordentligt till chokladen smält och det är en jämn smet.

Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kakao i en skål.

Rör ner dem torra ingredienserna i äggsmeten och tillsätt sedan smörblandningen.

Smöra en form och pudra med kakao, ca 24 cm i diameter.

Häll i smeten i den smorda formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Låt kladdkakan svalna och ställ in den i kylen.

Servera kladdkakan med vispad grädde.

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback