Knäckig äppelpaj

 
Sitter som vanligt på onsdagar och bloggar i skolan. Det är ganska soft. Om en stund ska jag göra lite läxor och om jag hinner ska jag försöka se ett avsnitt av 90210. En vän fick mig att börja följa den serien. Jag kollar ju aldrig på varken tv eller filmer, följer inte heller några serier, så jag tänkte att det kanske var på tiden att börja följa någon. Anledningen till att jag inte har följt eller kollat så mycket på filmer eller tv:n är nog för att jag inte har gett mig själv den tiden. Har alltid så mycket annat att göra och då har skärm-tittande blivit prio-20. Något som jag dock kollar på är (så klart) Hela Sverige bakar. Torsdagar mellan 21-22 är heliga för mig. Jag älskar det pogramet. Man blir glad över att kolla på det och man får en sådan inspiration. 
 
 
Jag gjorde den här pajen i helgen. Tänkte eftersom att det finns massor av svenska äpplen nu i mataffärerna så gäller det att passa på. En ganska vanlig "knäckig paj" om man får säga så. Men det är ju alltid otroligt gott med kolasmaken till vaniljsås eller glass till.
 
 
6-8 bitar:

6 äpplen

150 g smör

1,5 dl socker

3 dl havregryn

1,5 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

0,5 dl ljus sirap

2 msk mjölk

Kanel

 

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg i en smord form. Strö över lite kanel på äppelskivorna. Smält smöret i en kastrull. Dra kastrullen från plattan och blanda i socker, havregryn, vetemjöl, bakpulver, sirap och mjölk. Fördela smeten över äpplena. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.

Servera med vaniljsås eller glass.

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback