Cheesecake på chocolate chip botten med hallon och nougat

Hej fina bloggläsare! Jag har faktiskt lite dåligt samvete över att jag inte har kunnat göra så många inlägg denna veckan. Däremot vet jag att jag inte kan göra något åt det. Det har varit så att datorn som jag bloggar ifrån krånglade något otroligt i veckan. Kom därför inte in på min användare där jag hade alla mina bilder. Jag som har lovat er att lägga ut massor recept. Men, det är la inte försent. Jag kommer att bjuda på riktigt fina recept framöver! 
 
 
En annan anledning till att jag har inte kunnat sätta mig ner och lösa problemet med datorn är för att jag har haft mycket och fullt upp att göra i veckan. Det har varit endel skola, kollat upp mina knän och rygg en eftermiddag så där försvann den, kollat på lillebrors fotbollsmatcher, gjort lite armband. Har fått några beställningar nu på makraméarmband så det är bara att ligga i. Nu saknas det dock lite snygga budskapsringar så jag ska försöka få tag i några under veckan. 
 
 
 
12-14 bitar:

50 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
2 msk strösocker
0.5 tsk vaniljsocker
0.75 dl vetemjöl
1 krm salt
1 krm bikarbonat
1.75 dl havregryn
1 st ägg
90 g mörk choklad, hackad

 

3 äggulor + 3 äggvitor
2 dl strösocker
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 krm salt
200 g Philadelphiaost
3 dl vispgrädde, vispad
100 g nougat, hyvlad

 

hallon

 

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker till en krämig smet. Blanda vetemjöl, salt och bikarbonat i en skål. Tillsätt havregryn och ägg i smör- och sockersmeten och rör om. Vänd i mjölblandningen och tillsätt chokladen sist. Smöra en stor form med löstagbar kant och klicka ut smeten. Grädda i 12 minuter mitt i ugnen. Stjälp försiktigt över kakan på ett fat. Klä ugnsformen 8–10 portioner tid: ca 1 timme + 3 timmar i frysen med plastfilm och lägg sedan tillbaka kakan.
Vispa äggulor, socker, vaniljsocker och salt vitt och poröst. Tillsätt philadelphiaost och vispa ytterligare i någon minut. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd i grädden i ostsmeten och vänd därefter ner äggviteskummet. Bred ut lite av ostsmeten på kakbotten och lägg på några skivor nougat. Varva ytterligare två gånger. Frys in cheesecaken i cirka 3 timmar, den ska vara halvfrusen vid servering. Jag hade inte möjlighet att frysa cheesecake 3 timmar innan den skulle serveras så jag frös in cheescaken ca 8 timmar innnan servering och tog upp den för att tina lite ca 20-30 minuter innan serveringen. Cheesecaken går bra att göra dagen innan.

 

 Servera cheesecaken, antingen som en hel tårta toppad med de hallonen, eller lägg upp i bitar på tallrik.
 
 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback