Chokladwhoopis med mintkräm

 
 
God söndagsförmiddag på er. Igår gick jag på en liten marknad på förmiddagen med två vänner. Vi gick mest runt och kollade, men lite godis får man alltid med sig hem ifrån en marknad. Jag köper alltid från samma knalle/företag, där dom har otroligt goda nougat och teaterkonfekt. Efter det åkte jag hem till Linnea. Vi hade bestämt oss för att baka. Några timmar senare, efter lite kaos m.m., så stod vi där med cupcakes med vaniljsmak och Swiss Meringue Caramel Buttercream(fantastiskt god) och en dubble cookie fudge brownie. Vi hann med nöd och näppe ta ut brownien ur ugnen förens vi var tvugna att bära av till kräftskiva med vännerna. Kräftor, eller skaldjur överhuvudtaget, är inte riktigt min grej. Men jag pillade i mig en kräfta och var nöjd med det, haha. Vi hade jättemysigt och skrattade mer eller mindre igenom oss hela kvällen. 
 
 
Det var faktiskt premiär för mig med att göra Whoopies. Men det är en rolig liten kaka. När jag och en kompis skulle göra dessa så stod det i receptet att man skulle rulla smeten till valnötsstora bollar. Det blev vi inte nått kloka på hur stora, så vi gjorde lite vad vi trodde skulle bli bra. Men om jag gör dom någon mer gång vill jag rekomendera att inte göra för stora. Eller den storleken jag gjorde dom i var för stora. Dom ska inte var som en hel fika, mer som en liten mumsbit. Om du väljer att doppa dom i choklad, använd en äggkartong och låt dom stå där i tills chokladen har stelnat. 
 
 
 
 
18 st:
 
175 g hackad mörk choklad
175 g osaltat smör
2 medelstora ägg
2 1/2 dl ljust muscovadosocker
4 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver 
1 nypa salt
 
 
Smörkräm med mint
75 g mjukt osaltat smör
2 1/2 dl siktat florsocker
1/2 - 1 tsk pepparmyntsextrakt eller lite mindre pepparmyntsolja 
 
Till dekoration
200 g hackad choklad
Strössel
 
 
 
Smält samman choklad och smör över vattenbad och rör blandningen slät och fin. 

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt chokladblandningenboch blanda väl. 

Sikta samman mjöl, bakpulver och salt. Rör ner blandningen i ägg- och chokladsmeten och blanda det hela till en jämn deg. Linda in den i plastfolie och låt den ligga kallt ett par timmar. 

Sätt ugnen på 180 grader

Rulla valnötsstora bitar av degen till kulor och lägg dem på plåtarna. Grädda kakorna i omgångar mitt i ugnen ca 12 minuter. De ska kännas krispiga i kanterna men lite mjuka i mitten. Låt dem svalna på plåtarna några minuter innan de får kallna helt på ett ugnsgaller.

Vispa smöret riktigt mjukt och krämigt. Tillsätt florsockret, lite i taget, och vispa smörkrämen vit och slät. Smaksätt den med pepparmyntsolja. 

Lägg ihop kakorna med mintsmörkräm emellan. 

Smält chokladen över vattenbad och rör den slät. Låt den svalna lite. Doppa ena halvan av kakorna i chokladen, strö över strössel och lägg dem på bakplåtspapper. Låt chokladen stelna innan kakorna serveras.
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback