Knäckig brownie med choklad och vanilj

God lördag på er! Hoppas ni är taggade för helg. Har faktiskt inte alls så mycket inplanerat denna helgen, vilket är väldigt skönt. Jag ska jobba lite imorgon eftermiddag och sedan gå och rösta i kyrkvalet. Eftersom jag redan har fyllt sexton är jag berättigad att rösta. Och självklart tycker jag att det är värt att gå och rösta. Jag känner att jag är lyckligt lottad som är född i Sverige och har förmånen att få rösta. Nu känner jag att kyrkovalet just kanske inte har så jätte stor betydelse i mitt liv men jag tycker ändå att det är en plikt som man har som medborgare. Jag ser fram emot när jag kommer få rösta i valet, asså det stora eller vad man ska säga. För jag måste ändå erkänna att sådana som inte går och röstar vart fjärde år stör mig. Eller jag blir liksom arg eller upprörd då jag bara vill gå fram till dom och berätta hur lyckligt lottade vi är att vi har rösträtt. Nu är jag, som ni kanske märker, en väldigt samhälls-inriktad tjej och politik och demokrati intresserar mig.
 
För en chokladsyndare som mig jublar man verkligen när detta ställs fram på bordet. Desserten/fikan är enkel att både fixa och att förbereda. Chokladsåsen kan göras allt från två dagar i förväg till 10 minuter, och brownien görs med fördel en dag före då den får stå i kylen och gotta till sig lite. Sedan när det ska serveras skär du upp brownien i stänger/trekanter tar upp glassen ur frysen och bara på med ALLT. Varva i höga glas eller lägg upp det på ett fat. 
 
6 port:
Brownie
100g mörk choklad, 40-60% cacaohalt
125g smör
3 1/4dl socker
1tsk vaniljsocker
2 ägg
1 1/2dl vetemjöl
2msk kakao
50g hackad mörk choklad
 
Smält shokladen över vattenbad. Lägg smöret i en stor skål och vispa det mjukt med elvisp. Tillsätt socker och vaniljsocker och rör det luftigt, arbeta in äggen ett i taget och tillsätt tillslut den smälta chokladen. Häll i mjöl, kakao och grovt hackad choklad och rör ner det försiktigt. Klä en form på ca 20x20cm med bakplåtspapper, häll ner smeten och grädda i 180 grader i 25-30 minuter. Förvara brownien i kylen.
 
Chokladsås
1 dl grädde
2 dl socker
1 dl cacao
100g smör
 
Blanda allt i en kastrull och låt det sakta koka upp. Låt det koka i 5 minuter. Ta kastrullen från plattan och låt svalna.
 
Tillbehör
1 liter vaniljglass
100g rostade och saltade jordnötter
100g minimarshmallows
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback