kladdkaka vs kladdkaka

Hej fina läsare! Fick ett extremt sug av att skärpa till mig med bloggandet och lägga ner mer tid på emmabylove. Men samtidigt vet jag att tiden inte finns. Jag är ändå glad att jag har kunnat prioritera rätt och att sköta skola och jobb före bloggen. Även fast jag inte vill.
 
Just nu sitter jag och kollar på sprint på tv;n. Heja Teodor Petersson! Jag älskar att kolla på skidor under helgerna. Får good-feelings av det bara. Och på tal om längdskidor, jag ska ju upp till Mora om bara några veckor för att åka tjejvasan. Eller så som det ser ut nu i alla fall. Jag har fortfarande problem med mina knän som var anledningen till att jag inte kunde springa Lidingö Tjejlopp i september. Min önskan är ju att någon gång kunna göra Tjejklassikern vilket innebär att man ska under ett år genomföra:
Tjejvasan, 30 km -längdskidor
Tjejvättern, 100 km -cykling
Vansbro tjejsimm, 1km -simning
Lidingö Tjejlopp, 10 km -löpning
 
 
Förra året började jag med tjejvättern och hade allt gått som planerat så skulle tjejvasan nu bli den sista etappen för att jag sedan skulle vara färdig men tjejklassikern. Men istället blir vasan min första nu, och jag kommer förhoppningsvis kunna genomföra de nadra loppen under sommaren. Men som sagt, mina knän krånglar och jag får otroligt ont i dem när jag tränat lite för mycket. Eller 'lagom mycket' enligt mig.. Imorgon ska jag i alla fall försöka ta mig till vårdcentralen och jag hoppas på att få en remiss till sjukhuset för att kunna röntga och se hur det står till. För nu är jag trött på att känna smärta och inte veta vad det är för fel. 
 
 
Det var ett bra tag sedan nu, men i höstas fick jag för mig att göra en kladdkaka med apelsinkrokant. Jag kikade runt på lite recept och hittade dessa två. Eftersom de skillde sig såpass mycket så ville jag gärna prova att göra båda. Och ja, det skilde sig i smaken också. Vilken som var godast vet jag dock inte. Funderade på det länge länge och smakade flera gånger. Men eftersom de är så olika, och har både positiva och negativa saker så jämnar det ut sig. 
 
 
 
 
Moivering: Denna kladdkakan är god. En enkel kladdkaka som går snabbt att göra då den bara ska vara inne i ugnen i knappa 15 min. Kladdkakan är tillräckligt söt, observera dock att denna kladdkaka innehåller 2 dl socker, medans den andra 3 dl (!)
 
 
100 g smör
100 g mjölkchoklad med apelsinkrokant
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
 
Smör och riven kokos till formen
 

Smält smör. Bryt chokladen i bitar och lägg i smöret så det smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggsmeten. Rör sedan ner smör- och chokladblandningen. Smörj och bröa formen. Häll i smeten. Grädda i 200 grader i ca 12-15 min. Håll koll, så den är kladdig i mitten.
Servera med glass eller grädde.
 
 
 
 
 
Motivering: Denna kladdkakan upplever jag som tyngre kaka som är galet god tillsammans med lättvispad grädde. Den är söt så det räcker, så om jag gör denna igen trappar jag ner på sockret och använder mig bara av ca 2,5 dl.
 
 

2 ägg

3 dl strösocker

4  msk kakao

1,5 dl vetemjöl

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 g smör

100 g Marabou Mjölkchoklad med Apelsinkrokant

Smör och riven kokos till formen

 

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och bryt ner chokladen. Rör om ordentligt till chokladen smält och det är en jämn smet. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kakao i en skål. Rör ner dem torra ingredienserna i äggsmeten och tillsätt sedan smörblandningen. Smöra en form med smör och bröa med riven kokos, 23 cm i diameter. Häll i smeten i den smorda formen och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Servera med grädde.

 
 
 
Kram

Kommentarer
Jakob säger:

Den ser mjuk ut och jättegod ut Emma.
Bra jobbat!

Svar: Tack Jakob!
Emma Ljungdahl

2014-02-06 | 11:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback