Kolapannacotta med kanderade nötter

 
 
Hej vänner! Det var verkligen ett tag sedan nu! Jag har så många recept och bilder som jag vill visa här på emmabylov. MEN. Jag har verkligen bråkat med den här bloggportalen. Den vill inte ladda upp mina bilder jag har på datorn utan bara står och tuggar, och ibland när jag skriver inlägg blir jag utloggad helt plötsligt. Kan minst sagt säga att det är lite frustrerande att blogga. Det är något jag inte vill. Jag gillar ju att baka och sprida recpt och bilder för att inspirera er. Men förhoppningsviis kommer det bli lite förändringar under nästa vecka..
 
 
 
 
Nu sitter jag i bilen tillsammans med mamma upp och vi ska åka tjejvasan imorgon. Det verkar tydligen inte som mannen med högre makt vill att jag ska åka något lopp. Har sedan i december haft stora problem med båda mina knän. I helgen började jag känna av min rygg, både knäna och ryggen har jag haft problem med innan vid för mycket träning. Desutom under sista lektionen kände jag hur mensvärken började smyga sig på. När jag åkte hem ifrån skolan var jag både illa mående och ont i magen. Har aldrig haft en värre värk än den nu i eftermiddags. Men nu, med en Ipren i kroppen känner jag mig lite bättre.
 
Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta när det gäller alla problem. Knäna känner jag kommer att vara värst. De får bära eller brista på något sätt. Jag vet ju dock inte vad det ä för fel på dem, men jag var och röntga på sjukhuset igår. Så jag får bara vänta in svaren och hoppas på det bästa. 
 
 
I onsdagskväll hade min mamma tjejträff. Underkvällen stod jag för menyn och till varmrätt gjordes Mannerströms kycklingrullader med bacon och persilija, och till dessert blev det denna pannacotta med Dulce de leche. SÅ GOD! Är nog faktiskt den godast jag har ätit. Kombon med grädden, kolan och de krispiga nötterna var oslagbar. 
 
 
6-8 glas:
 
5 dl grädde
1 1/2 dl karameliserad mjölk
3 1/2 blad gelatin
1 tsk vaniljsocker
 
100g pecannötter
1 dl rårörsocker
1 tsk flingsalt
3 msk vatten
 
vispad grädde
jordgubbar
 
 

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

Blanda grädde, karameliserad mjölk och vaniljsocker i en kastrull.

Värm långsamt på medan du rör så att kolan smälter i grädden.

Det ska bara värmas upp väl, inte kokas.

Krama ur vattnet ur gelatinbladen och vispa ner dem i den varma kolagrädden.

Vispa tills gelatinbladen lösts upp helt. Låt blandningen svalna i någon minut och häll sedan i formarna.

Ställ in formarna i kylen i minst 3 timmar eller tills de stelnat.

 

Rosta pecannötterna lätt i en het och torr panna.

Lägg sedan undan nötterna i en skål.

Blanda vatten, socker och salt i stekpannan och koka ihop under omrörning i ca 2-3 minuter tills det tjocknat lite.

Häll i pecannötterna och blanda väl.

Låt koka ihop medans du rör hela tiden.

Häll upp de karamelliserade pecannötterna på en plåt med bakplåtspapper och låt svalna helt.

När nötterna svalnat så kan du hacka dem grovt.

 

Toppa pannacottan med nötterna och vispad grädde och jordgubb.

 

 
 
 
 
 
Ha en fantastisk helg!
Kram
 

Kommentarer
Tommy säger:

såg goda ut :)

2014-02-22 | 14:03:18
Bloggadress: http://tomatens.blogg.se/
Annika säger:

Super mumsigt :)

2014-02-22 | 14:09:24
Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se
Marie Bergman säger:

ÅHHH vad gott!! =)

2014-02-22 | 14:12:23
Bloggadress: http://livetiluxemburg.se/
Faye säger:

Ser extremt gott ut! Åt en pannacotta igår faktiskt, men jag skulle inte ha emot att äta en idag igen.. ;)
/Faye

2014-02-22 | 14:16:47
Bloggadress: http://fayeson.blogg.se
Frida säger:

Det ser ju himmelskt gott ut! :)

2014-02-22 | 14:23:21
Bloggadress: http://fridapluppjakobsson.blogg.se/
Linda Lövberg Hjären säger:

gud vad det ser gott ut :D

2014-02-22 | 14:27:40
Bloggadress: http://lindahjaren.webblogg.se/
Casey Smith säger:

Ser fantastiskt gott ut :D skulle kunna as mkt av dessa xD

2014-11-27 | 12:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback