Vaniljfyllda kardemummabullar

 
Igår åkte jag och mamma tjejvasan. Det var..spännande. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva de, förutsättningarna, både med hälsan och vädret var rätt kassa alltså. Men så är det ibland. Det är bara gilla läget och köra på. Spåren var riktigt dåliga, det var en till två plusgrader så det blev måddigt. Jag kom i alla fall i mål på 3 timmar och 49 minuter. Okej tid utan någon fäst-valla. Efter en kvart kom mamma i mål. Hon hade efter en mil stannat och vallat om skidorna, vilket jag ångrar att jag inte gjorde också. När vi kollade på hennes lopp-statistik så åkte hon flera kilometer/h snabbare efter det. Tänkte flera gånger under loppet att jag borde be någon att valla om skidorna, men jag var för lat helt enkelt. Ville inte stanna och ta av mig skidorna. Det ända som gällde för mig var målet. Det var dit jag skulle ta mig. Men som sagt, det det var tufft och tog så mycket energi att bara kunna staka i 3 mil. Om man inte hade tillräckligt med fart vid en backe, liten som ett fartgupp, var man tvungen att saxa. Diagonala på plant underlag fanns inte på kartan. Men det är lätt att vara efterklok. Nu vet jag tills nästa gång. Kanske blir det stafettvasan nästa år med några vänner. Det hade varit kul tycker jag. Mamma och hennes vänner snackar om att de ska ställa upp, och tävlingsmänniska som man är, och bara 17år så vet man ju att jag kan åka med mamma upp till Mora (har man skjuts så ska man ju passa på liksom). Väl där gäller det bara att ha med sig några mils skidåkning i kroppen och en envisa av stål.  
 
 
Solskensbulle, fylld kardemummabulle, vaniljbulle, sockerbulle, ja kärt barn har många namn. Och visst kan de vara så fasligt gott med en bulle eller liknande till fikat ibland. Jag bakar inte sötebröd så ofta, men häromdagen blev jag taggad för det och det blev till slut, så som jag vill kalla de, Vaniljfyllda kardemummabullar. Receptet är med riktigt mycket smak av kardemumma som jag gillar. Är du inte lika förtjust i kardemumma så går det bra att halvera mängden.  
 
 
 
 
 
24 bullar: 
 
1 msk svarta kardemummakärnor 
3 dl mjölk 
50 g jäst 
1.5 dl strösocker 
0.5 tsk salt 
150 g mjukt smör 
1 st ägg
1.2 l vetemjöl
 
5 dl mjölk
1,5 dl marsanpulver
 

Krossa kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader. Skär smöret i små tärningar. Smula ner jästen i en bunke eller matberedare och blanda med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i behållaren till dubbel storlek, i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft (höj temperaturen med 20-25 grader om du inte har varmluftsugn). Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 24 bitar och rulla bitarna till runda bullar. Lägg dem med skarven (om ni får någon sådan) nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Jäs bullarna till dubbel storlek under duk, cirka 40 minuter.

 

Gör vaniljkrämen enligt anvisningen på paketet.

Fyll vaniljkrämen i en spritspåse, stick ner den avlånga tyllen varje bulle och fyll med lite kräm.

Grädda bullarna gyllene, i cirka 7-8 minuter och låt sedan svalna något. Pensla dem sedan med smält smör och rulla dem i strösocker.

 

 

Kram

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback