Saffransfudge med pistage

 
Jag gjorde dessa fudge till jul. Det har bara inte blivit att de har kommit upp på bloggen. Men det var så goda! precis i min smak. Gillar konsistensen, saffranssmaken och pistagenötterna som bryter av. Jag vet inte vad jag gjorde för fel. Men i receptet står det att blandningen ska koka upp till 122 grader på låg värme, detta ska ta ca 30 min. För mig tog det ca 3 timmar...
 
 
Efter att jag hade väntat i 2,5 timmar så var jag rätt otålig och tog halva satsen och hällde upp i en form för att sedan se hur konistensen skulle bli efter massan hade svalnat. Resultatet blev den till vänster på bilden. Blandningen hade då kommit upp i ca 112 grader och konsistensen blev mjuk kola. 
Efter det lät jag massan koka upp till 119 grader. Då blev fudgen smulig och god, men höll ihop bra och föll inte isär när man skar upp den. Den högra på bilden. Jag kan inte bestämma mig vilken som jag tycker är godast. Båda var väldigt goda, så det är upp till er. Vad man själv gillar, kola eller fudge. 
 
 
ca 80 bitar:
1 liter socker
5 dl vispgrädde
3 dl mjölk
4 msk ljus sirap
1/2-1 gram saffran. Beroende på hur mycket saffranssmak man vill ha. Jag tyckte att det räckte med 1/2g
160g pistagenötter, skalade
 
Klä en bakform, ca 20x30 cm med plastfolie. Blanda socker, grädde, sirap och saffran i en stor kastrull. Koka upp på svag värma under omrörning tills sockret har smält. Låt sedan massan koka utan omrörning till smetens temperatur är 112-122 grader. Kontrollera med en digetal kökstermometer eller gör kul-provet. Grovhacka nötterna. Ta kastrullen ifrån värmen och rör ner nötterna. Rör sedan med en slev till smeten har blivit tjock och matt. Häll fudgen i formen, släta ut ytan om det behövs och låt svalna i kylen. Skär fudgen i bitar när den har kallnat helt.
 
 
Kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback