Tiramisu

 
Jag fick för mig att bjuda gästerna en kväll på Tiramisu. Jag har länge velat testa denna Italienska desserten och fick äntligen ett bra tillfälle. Ibörjan när jag smakade på det så var jag lite tveksam och skeptisk. Alla andra gillade dock desserten. Några dagar senare tänkte att jag skulle ge det en nya chans. Jag hade ju trots allt fortfarande ett halvt paket med savoiardikex kvar som var tvungna att göras något åt. När jag smakade då så föll jag direkt. Just då var den så god. Så speciell och exotisk smak. Kanske är detta en sådan dessert som man "faller" för. Vissa tidigare och andra senare. Nu kan jag knappt vänta till nästa gång jag får ett tillfälle att göra Tiramisu. Värt att säga är att man bör gilla kaffe för att tycka om denna dessert.
 
 
 
 
6 portioner:
3 st ägg
1,5 dl florsocker
250g mascarpone
2 dl starkt kaffe
1 dl marsalavin
2 msk florsocker
1/2 pkt savoiardikex
cacao
 
 
Koka starkt kaffe. Dela äggen, spara både vita och gulan. Vispa gulan tillsammans florsocker vitt och tjockt. Rör i maskarponen och 1/2 dl kaffe och rör till en slät kräm. Blanda ihop resterande kaffe med vin och florsocker. Doppa snabbt ett kex i taget i blandningen, lägg de så de täcker botten i en form 10x20cm. Häll på hälften av krämen och sedan resterande doppade-kex. Avsluta med det sista av krämen. Ställ formen i kylen i minst en timma innan servering. Precis innan du serverar din tiramisu pudrar du över cacao.
 
 
 
 
Kram
 

Kommentarer
erica björkander säger:

ser dödligt gott ut!

2014-02-02 | 14:18:36
Bloggadress: http://bjoorkander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback