American Chocolate Fudge

 
 
Ytterligare en helg kommen. Imorses när jag läste tidningen vid frukosten så såg jag att prognosen för helgens väder var mycket glädjande. Sol och ca 13 grader. Tänkte dock att tillbringa många timmar i köket imorgon för att baka en vårig födelsedagstårta. Funderar på vaniljbottnar med citronkräm och någon mer fyllning. Med en snygg decoration. Ja, men vi får se vad det blir. Bilder och recept kommer förhoppningsvis. 
 
 
 
 På den senaste tiden har jag hittat så många olika bloggar. Mat- och bakbloggar framför allt. Kika in på mina nya favoriter!
 
 
 
 
 
 
Här kommer ett recept på Chocolate fudge. Frasiga men ändå krämiga. Jag hade aldrig tidigare varit med om att man skulle vispa smeten kall efter uppkokning vilket gjorde att jag blev nyfiken. 
 
 
 
40 bitar: 
3 dl socker
1 ½ dl grädde
3 msk ljus sirap
100 g choklad (mörk eller ljus)
1 tsk vaniljsocker
30 g rumstempererat smör
 
 
Häll socker, sirap, grädde och choklad i en kastrull, gärna med tjock botten så bränns det inte lika lätt. Koka upp och vrid ner värmen till medel. Låt småkoka i ca 10-15 min tills du ser tydligt att den börjar tjockna. Gör kulprovet(kallt vatten i ett glas som du sedan häller lite av fudgen i, kan du rulla en kula mellan fingrarna är den klar). Ta av kastrullen från plattan och tillsätt smör och vanlijsocker. Vispa sedan med elvisp i ca 5 min, medan smeten svalnar. Den är klar när den tjocknat och du kan se tydliga spår efter vispen. Häll upp smeten i en form som är ca 20x30 cm, med bakplåtspapper i botten. Ställ i kylen och låt stelna, skär sedan upp i bitar.
 
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback