Brownie med chokladkräm med touch av Rocky Road

 
 
Vilken fantastisk helg! Villket väder! Igår jobbade jag dock den mesta delen av dagen, men jag han med en promenad på dryga timmen på förmiddagen. Det var mycket skönt. Kändes nästa som en sommar-sol då den värmde så mot huden. Den senaste veckan har jag bakat och gjort mat så det har stått härliga tider till. Just nu har jag två plåtar med sötpotatischips i ugnen. 
 
De senste dagarna har jag inte kunnat ladda upp några bilder här (ännu en gång). Men tack vare en vän ryckte in och hjälpte mig ladda upp lite bilder på bloggen så kan jag nu bjuda på detta receptet.
 
 
Detta är en ganska klassiks brownie med en chokladkräm som toppas med tillbehör som höjer hela bakverket och gör att den blir 'något mer'. Det är ett stort recept som räcker till många. 
Brownien är väldigt svår att skära upp i fina rutor med toppingen på. Därför vill jag rekomendera att dekorera bitarna efter att man har skurit upp kakan. Ska du frysa några bitar, så gör det utan toppingen. 
 
 
30-36 bitar:
350 gram mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
6 ägg
3 dl vetemjöl

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
400 gram mörk choklad 
 
200 gram dumlekola
100g pistagenötter, oskalade
2 dl jordnötter
1 minimarschmallows
 

Sätt ugnen på 175 grader (varmluft). Vispa smör och strösocker vitt och krämigt. Rör ner kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd slutligen ner vetemjölet i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten. Grädda kakan i ungefär 25 minuter, den ska fortfarande vara kladdig. Låt kakan svalna. 

Koka upp vispgrädde, mjölk och sirap i en kastrull. Ta av den från värmen och låt svalna lite grann. Hacka chokladen och rör ner den i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.
 
Dela varje dumle en gång och skala pistagenötterna. Bred glasyren över kakan och kyl tills glasyren stelnat. Skär den sedan brownien i rutor och dekorera kakan med lite nötter, marshmallows och dumle. 
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback