Citrusbitar med smak av vit choklad

 
 
 
Här är ett par fräscha små bitar med smak av apelsin och citron. För godis kan man ju göra året runt -inte bara till jul :) Jag fullkomligt älskar att göra eget godis, för att inte tala om att äta det sedan. Detta godiset tror jag skulle passa bra till påsk. Mjuka, krämiga och friska i smaken. Jag vill inte kalla godiset för fudge, men det är något likande i konsistensen och receptet. 
 
 
 
30 bitar:
50 g smör
85 g marshmallows
1 clementin
½ citron
1/3 tsk vaniljpulver
175 g socker
1 dl grädde
125 g vit choklad
 
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sedan socker, marshmallows, grädde, skalet från en halv citron, skal och saft från clementinen och vaniljpulver. Koka på medelvärme, när marshmallows'en smält, låt koka i ytterligare tio min. Hacka under tiden chokladen.
 
Ta av kastrullen från värmen och rör ner chokladen. Rör till en jämn smet, häll sedan upp fudgesmeten i en form. Gärna en limpform, som du klätt in med bakplåtspapper. Ställ in i kylen och låt stelna. Skär upp i kuber. 
 
 
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback